۲۰ تا از بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم
قرار است در این مقاله از ایماژ به سراغ بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم برویم. سینمای اجتماعی ایران: بازتابی از دغدغهها و مسائل جامعه است. در میان ژانرهای مختلف سینمایی، فیلمهای اجتماعی در ایران جایگاه ویژهای دارند و همواره مورد توجه مخاطبان و منتقدان بودهاند. این نوع فیلمها با پرداختن به مسائل و معضلات واقعی جامعه، به بازتاب دغدغهها و چالشهای مردم میپردازند. از اواخر دهه شصت، با فروکش کردن التهابات پس از انقلاب و جنگ، سینمای ایران رونق دوبارهای گرفت و فیلمسازان به سراغ سوژههای اجتماعی رفتند. در این دوران، شاهد ساخت آثاری درخشان بودیم که به مسائل زنان، فقر، نابرابری، اعتیاد و سایر مشکلات رایج در جامعه میپرداختند.
این روند در دهههای بعد نیز ادامه یافت و فیلمهای اجتماعی به یکی از پرمخاطبترین ژانرها در سینمای ایران تبدیل شدند. فیلمسازان جسور ایرانی با نقد صریح اوضاع جامعه و به تصویر کشیدن معضلات واقعی مردم، به نوعی صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین رساندند. در این میان، برخی از فیلمها به دلیل پرداخت جسورانه به موضوعات حساس، با ممیزی و توقیف روبرو شدند. با این حال، این موانع نتوانست جلوی خلاقیت و نوآوری فیلمسازان را بگیرد و شاهد خلق آثار ماندگاری در این ژانر بودهایم. امروزه، سینمای اجتماعی ایران به بلوغ و پختگی رسیده است و فیلمسازان ایرانی در این زمینه حرفهای زیادی برای گفتن دارند. این نوع فیلمها نه تنها در ایران، بلکه در سطح جهانی نیز مورد توجه قرار گرفتهاند و افتخارات بسیاری را برای سینمای ایران به ارمغان آوردهاند. در این مقاله، قصد داریم به بررسی تعدادی از بهترین فیلمهای اجتماعی سینمای ایران بپردازیم.
بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم
سینمای ایران همواره شاهد خلق آثار ماندگار و محبوبی بوده است که نظر تماشاگران و منتقدان را به خود جلب کردهاند. در این میان، برخی فیلمها به واسطه داستانهای جذاب، کارگردانی قوی و بازیهای درخشان بازیگران، در قلب مخاطبان جای باز کرده و عنوان «بهترین فیلم های سینمایی ایرانی از نگاه مردم» را به خود اختصاص دادهاند.در این مقاله، به تعدادی از این فیلمهای محبوب در ژانرهای مختلف میپردازیم. آثاری که تماشای آنها به تمام دوستداران سینمای ایران، چه در میان مخاطبان عام و چه در میان منتقدان حرفهای، شدیدا توصیه میشود. اگر به دنبال تجربه لحظاتی پر از هیجان، غم، شادی و تفکر هستید، این فیلمها میتوانند انتخابی عالی برای شما باشند. لیست پیشنهادی ما شامل فیلمهایی در ژانر درام_اجتماعی است. مطمئناً با تماشای این آثار، لحظات فراموشنشدنی را در کنار خانواده و دوستان خود رقم خواهید زد. در ادامه به سراغ معرفی ۲۰ تا از بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم خواهیم رفت پس همراه ما باشید.
اگر به فیلمهای ایرانی با ژانر اجتماعی علاقه دارید، بررسی و نقد فیلم شب داخلی دیوار را از دست ندهید.
۲۰. فیلم قرمز: تصویری نو از زن ایرانی در سینمای پس از انقلاب

- کارگردان: فریدون جیرانی
- بازیگران: محمدرضا فروتن، هدیه تهرانی
- سال انتشار: ۱۳۷۷
خلاصه داستان: هستی بخاطر بدرفتاری همسرش به دادگاه خانواده میرود اما قاضی دادگاه و اطرافیان او را از این کار منع میکنند.
قرمز به عنوان یکی از آثار شاخص سینمای اجتماعی ایران در دهه هفتاد و بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم، روایتی متفاوت از زن ایرانی را به تصویر میکشد. در دورانی که سینمای ایران تحت سلطه ی تصویری سنتی از زن به عنوان موجودی ضعیف و وابسته بود، قرمز با جسارت، زنی را معرفی میکند که برای رهایی از ظلم و ستم و حفظ عزت نفس خود، دست به جدایی از همسرش میزند. هستی، شخصیت اصلی فیلم، زنی مستقل و شاغل است که از نظر مالی مشکلی ندارد و مورد علاقه همسرش نیز هست. اما زندگی مشترک او به دلیل سوءظن و آزارهای همسرش به جهنمی تبدیل میشود. هستی که دیگر تحمل این وضعیت را ندارد، برخلاف زنان مطیع فیلمهای قبل از انقلاب، قاطعانه تصمیم به جدایی میگیرد.
قرمز به عنوان یکی از جذابترین فیلم های ایرانی که باید دید با به تصویر کشیدن زنی جسور و مقتدر که برای رهایی از ظلم و ستم مبارزه میکند، گامی نو در جهت تحول جایگاه زن در سینمای ایران برداشت. این فیلم به عنوان یکی از پیشگامان سینمای فمینیستی ایران، نقشی کلیدی در تغییر نگرشها نسبت به زنان در جامعه ایفا کرد و به الگویی برای زنان در مبارزه برای حقوق خود تبدیل شد. شما میتوانید نقد فیلم قرمز را بصورت کامل در نشریه ایماژ بخوانید.
مطالعه بیشتر: تحلیل و نقد فیلم بی بدن
۱۹. فیلم زندان زنان: بازتابی از جامعه ایران در گذر زمان
- کارگردان: منیژه حکمت
- بازیگران: پگاه آهنگرانی
- سال انتشار: ۱۳۷۹
خلاصه داستان: این فیلم روایت یک زندانی و زندانبانی را طی چندین سال نشان میدهد.
زندان زنان به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم با اکران گسترده خود در زمان انتشار، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این فیلم به عنوان یکی از آثار برجسته سینمای اجتماعی ایران در دورهای که شاهد رونق ساخت آثار سیاسی و اجتماعی بود، به تصویرگر زندگی در زندان و تحولات آن در طول چند دهه میپردازد. داستان فیلم در بخشهای مجزا روایت میشود که هر کدام دورهای خاص از تاریخ ایران و زنان زندانی در آن دوره را به تصویر میکشد. فیلم از پرفروش ترین فیلم های ایرانی نیز محسوب میشود که ابتدا به دهه شصت میرود، جایی که خانم یوسفی، رئیس زندان، در تلاش برای آرام کردن فضای آشفته زندان است.
در ادامه، داستان به دهه هفتاد میرسد و شاهد تغییراتی در میان زندانیان هستیم. در این میان، تنها میترا و خانم یوسفی هستند که چهرههای آشنایی برای مخاطب باقی میمانند. زندان زنان به عنوان یکی از جذابترین فیلم های ایرانی که باید دید تصویری هولناک از مشکلات زنان در جامعه ایران را به نمایش میگذارد. زنانی که الزاماً مجرم یا انسانهای بدی نیستند و نمیتوان آنها را به طور کلی سیاه و سفید دید. فیلم در نهایت به دوستی میان یک زندانبان و یک زندانی میپردازد و تضاد جذابی را پیش روی مخاطب قرار میدهد. ایدهای که فیلم را به سمت درامی انسانی سوق میدهد و پیچیدگی شخصیتها، به خصوص رابطه میترا و خانم یوسفی و تحولات شخصیت خانم یوسفی، از جمله نقاط قوت زندان زنان به شمار میروند.
همچنین اگر به بررسی و نقد سریالهای ماندگار ایرانی علاقه دارید، تحلیل و نقد سریال زخم کاری ۳ را از دست ندهید.
۱۸. فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم: داستانی از بلوغ، رنج و مبارزه
- کارگردان: رسول صدرعاملی
- بازیگران: ترانه علیدوستی
- سال انتشار: ۱۳۸۰
خلاصه داستان: ترانه دختر نوجوانی است که در غیاب والدیناش دچار مشکلات فراوانی میشود.
فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم به عنوان شانزدهمین عنوان از فهرست بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم ساخته رسول صدرعاملی، در بیستمین جشنواره فیلم فجر با درخشش خود، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد و در جشنواره لورکارنو نیز مورد تقدیر ویژه هیئت داوران قرار گرفت. این فیلم روایتگر داستان زندگی دختری ۱۵ ساله به نام ترانه است که پس از ازدواج و باردار شدن، توسط همسرش رها شده و مجبور میشود برای به دست آوردن شناسنامه برای فرزندش و اثبات حق خود در دادگاه، تلاش کند.
من ترانه ۱۵ سال دارم تصویری از رنجها و مرارتهای زنی جوان در جامعهای مردسالار را به تصویر میکشد که در سن کم، بار سنگین زندگی را به تنهایی به دوش میکشد. فیلم به دور از شعارزدگی، با نگاهی آسیبشناسانه به زندگی نوجوانی میپردازد که در غیاب پدر و مادر، طعم تلخ بزرگ شدن زودهنگام و عشقهای نافرجام را چشیده است. با وجود تمامی سختیها، ترانه تسلیم سرنوشت نمیشود و با شجاعت و پشتکار به دنبال احقاق حقوق خود برمیآید. او در این مسیر، تصویری از یک زن قوی و مستقل را به نمایش میگذارد که به دور از هرگونه ضعف و ناتوانی، برای رسیدن به هدف خود تلاش میکند. من ترانه ۱۵ سال دارم فیلمی در مورد بلوغ، رنجهای زودهنگام و ازدواجهای نابهنگام است که با ظرافت و دقت به مسائل و مشکلات زنان جوان در جامعه میپردازد.
همچنین فیلم تمساح خونی اکنون یکی از پرفروش ترین فیلم های ایرانی به حساب میآید. شما میتوانید تحلیل و نقد فیلم تمساح خونی را در نشریه ایماژ بخوانید.
۱۷. فیلم زمانی برای مستی اسب ها: روایتی تلخ از کولبری و امید
- کارگردان: بهمن قبادی
- بازیگران: ایوب احمدی
- سال انتشار: ۱۳۷۸
خلاصه داستان: ایوب بعد از مرگ پدرش برای اینکه بتواند از خانوادهاش مراقبت کند، به کولبری روی میآورد.
زمانی برای مستی اسبها به عنوان یکی از جذابترین فیلم های ایرانی که باید دید اولین فیلم بلند سینمایی بهمن قبادی، جایزه دوربین طلایی جشنواره فیلم برلین را در سال ۲۰۰۰ از آن خود کرد. این فیلم که در روستایی مرزی در کردستان ایران و عراق روایت میشود، داستان زندگی سخت مردمی را به تصویر میکشد که برای بقا در سرمای زمستان به کولبری پناه میبرند. در این فیلم، شاهد تصویری هولناک از خانوادهای بدون سرپرست هستیم که بار زندگی بر دوش پسر بزرگتر، نوجوانی که برای تامین هزینه عمل جراحی برادرش مجبور به کولبری میشود، سنگینی میکند.
زمانی برای مستی اسبها با حضور بازیگران غیرحرفهای و در سرمای سخت زمستان منطقهای مرزی فیلمبرداری شده است. فضاسازی فیلم با استفاده از برف و سرما به خوبی به انتقال حس و حال داستان و جهانبینی کارگردان کمک میکند. با وجود عدم حضور بازیگران حرفهای، بازیها روان و باورپذیر هستند و مخاطب را تا انتهای فیلم مجذوب خود میکنند. زمانی برای مستی اسبها فیلمی غمانگیز است، اما تلخی در آن وجود ندارد و تصویری قهرمانانه از شخصیتها ارائه میدهد. شخصیتهای فیلم با وجود سختیهای زندگی، تسلیم غم و اندوه نمیشوند و برای بقا تلاش میکنند.
مطالعه بیشتر: معرفی سریال ازازیل
۱۶. فیلم متری شیش و نیم: داستانی بیپرده از مبارزه پلیس با مواد مخدر
- کارگردان: سعید روستایی
- بازیگران: پیمان معادی، نویدمحمدزاده
- سال انتشار: ۱۳۹۷
خلاصه داستان: پلیس درصدد است تا یکی از تولیدکنندگان بزرگ شیشه را دستگیر کند.
فیلم متری شیش و نیم به کارگردانی سعید روستایی به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم، که در سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد، عنوان پرمخاطبترین فیلم دهه ۹۰ را نیز از آن خود کرد. از این رو متری شیش و نیم در فهرست بهترین فیلم های ایرانی جدید قرار میگیرد. این فیلم که با نام قانون تهران در جشنواره سزار نیز حضور داشت و به جشنواره ونیز هم راه یافته بود، در ژانر پلیسی قرار میگیرد و به سراغ معضل مواد مخدر، به خصوص شیشه، میرود.
روایت داستان حول محور یک پلیس با بازی پیمان معادی میچرخد که در جستجوی بزرگترین تولیدکننده شیشه در تهران است. متری شیش و نیم با داستانی ساده و سرراست، پیچیدگیهای کمتری در مقایسه با اثر قبلی روستایی، ابد و یک روز، دارد. اما نقطه قوت این فیلم، جسارت و بیپرده بودن کارگردان در پرداختن به موضوعات فیلم است. روستایی بدون توجه به سانسورهای رایج در سینمای ایران، به سراغ تصویری واقعی از زاغهنشینان، کارتنخوابان و معتادان میرود و زندگی سخت آنها در حاشیه شهر را به تصویر میکشد.
این فیلم به عنوان یکی از جذابترین فیلم های ایرانی که باید دید همچنین تصویری جذاب و صریح از پلیس ارائه میدهد. متری شیش و نیم که در نهایت به تقابل شخصیت پلیس و خلافکار میرسد، با بازیهای درخشان بازیگران، تماشاگر را تا پایان مجذوب خود میکند. همچنین اگر به فیلمهای ایرانی علاقهمند هستید، میتوانید فیلم های سینمایی خوب ایرانی چند سال اخیر را در نشریه ایماژ مطالعه کنید.
۱۵. فیلم ابد و یک روز: تصویری تلخ از فروپاشی خانوادهای در بحران
- کارگردان: سعید روستایی
- بازیگران: نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار
- سال انتشار: ۱۳۹۴
خلاصه داستان: اوضاع در خانوادهای پایین شهری بسیار بهم ریخته است. سمیه قرار است با مردی افغان ازدواج کند و از طرفی نیز برادرش به شدت درگیر اعتیاد است.
فیلم ابد و یک روز به کارگردانی سعید روستایی، به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم داستانی غمانگیز از خانوادهای را روایت میکند که در چنگال فقر، بیکاری، اعتیاد و بزهکاری گرفتار شدهاند. اعضای این خانواده نه تنها در تامین نیازهای اولیه زندگی خود ناتوان هستند، بلکه تحمل یکدیگر را نیز از دست دادهاند و دائماً در حال کشمکش و درگیری با یکدیگر هستند. در این میان، سمیه، دختر بزرگ خانواده، چارهای جز تن دادن به ازدواجی اجباری با مردی افغان نمیبیند. او که ستون خانواده به حساب میآید، در صورت ترک خانه، اوضاع را برای سایر اعضای خانواده وخیمتر خواهد کرد. ابد و یک روز با ظرافت، تصویری واقعی از نابسامانیها و معضلات اجتماعی گریبانگیر قشر ضعیف جامعه را به تصویر میکشد.
فیلم به وضوح نشان میدهد که چگونه فقر و محرومیت میتواند بنیان خانواده را از هم بپاشد و اعضای آن را به قهقرا کشاند. این فیلم به عنوان بهترین فیلم های ایرانی جدید در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مورد استقبال منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و موفق به کسب ۹ سیمرغ بلورین شد. ابد و یک روز بدون شک یکی از مهمترین فیلمهای اجتماعی سینمای ایران در سالهای اخیر به شمار میرود و به عنوان اثری جریانساز، نقشی ماندگار در تاریخ این سینما ایفا کرده است.
۱۴. فیلم شنای پروانه: غرق در تاریکی پایین شهر
- کارگردان: محمد کارت
- بازیگران: جواد عزتی و …
- سال انتشار: ۱۳۹۸
خلاصه داستان: هاشم بعد از قتل همسرش پروانه به زندان میافتد. حجت برادر او برای پی بردن به معمای فیلم شنای پروانه، متوجه رازهای زیادی میشود.
شنای پروانه به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم اولین ساخته بلند محمد کارت، در میان موفقترین فیلمهای اجتماعی چند سال اخیر جای گرفته است. این فیلم که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، از بین ۱۴ نامزدی، ۶ جایزه را از آن خود کرد. داستان در اعماق تاریکیِ پایینشهر روایت میشود، جایی که گویی گندهلاتها حکمفرمای مطلق هستند و قانون معنایی ندارد. فیلم به دور از شعارزدگی، به قلب خانههای این منطقه سرک میکشد و تصویری واقعی از زندگی مردمی به نمایش میگذارد که در میان قمار، مواد مخدر و نامردی روزگار میگذرانند.
این فیلم به عنوان بهترین فیلم های ایرانی جدید در این دنیای بیرحم، قوانین مدنی رنگ میبازند و جای خود را به قوانین نانوشتهی انسانی میدهند. وحشیگری حاکم است و زن، همچون تصویری کلیشهای در فیلمهای فارسی، قربانی بیچارهای است که برای حفظ جایگاه همسرش باید جان خود را فدا کند. اما در این میان، حجتی ظهور میکند که مأموریت دارد بساط این تاریکی را برچیند و پرچم عدالت را به اهتزاز درآورد. شنای پروانه با فیلمنامهای قوی و شخصیتپردازیهای ظریف، به اثری جذاب تبدیل شده که بازی درخشان جواد عزتی، عمق بیشتری به آن بخشیده است.
مطالعه بیشتر: نقد فیلم بی همه چیز
۱۳. فیلم مهمان مامان؛ کمدی با چاشنی تلخی زندگی
- کارگردان: داریوش مهرجویی
- بازیگران: گلاب آدینه
- سال انتشار: ۱۳۸۲
خلاصه داستان: مادر خانواده قرار است از مهمان ناخواندهای پذیرایی کند اما متوجه میشود چیزی در یخچال ندارد. همسایهها برای کمک به مادر مواد غذایی مورد نیازش را تهیه میکنند.
مهمان مامان ساخته داریوش مهرجویی، به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم کمدی اجتماعی گرمی است که از دل داستانی نوشته هوشنگ مرادی کرمانی با همین نام بیرون آمده است. این فیلم که در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد، تصویری شاد و در عین حال تاملبرانگیز از زندگی طبقه فرودست جامعه ارائه میدهد. داستان این فیلم به عنوان یکی از جذابترین فیلم های ایرانی که باید دید در خانهای قدیمی میگذرد که چند خانواده در آن زندگی میکنند.
با خبر آمدن ناگهانی مهمان، همه در تکاپوی آبروداری و پذیرایی مناسب برمیآیند. شخصیتهای فیلم، انسانهایی ساده و بیتکلف هستند که در لحظه زندگی میکنند و دغدغههایشان با طبقه مرفه جامعه تفاوت بسیاری دارد. شرایط سخت زندگی، آنها را درگیر تامین مایحتاج اولیه زندگی کرده و فرصتی برای فکر کردن به چیزهای دیگر باقی نگذاشته است. با این حال، مهرجویی با ظرافت، لحنی طنز به فیلم میبخشد و تلخی زندگی این افراد را تا حدی تعدیل میکند. اما با وجود لحن شاد فیلم، واقعیت این است که ساکنین این خانه چیزی برای پذیرایی از مهمان خود ندارند و خنده و شادی نمیتواند درد و رنج آنها را پنهان کند.
مهمان مامان به واسطه نزدیکی با قشر ضعیف جامعه، روایتی باورپذیر ارائه میدهد و بازیهای روان و یکدست بازیگران، به خلق دنیای مورد نظر کارگردان کمک شایانی کرده است. در نهایت، مهمان مامان فیلمی خوش ساخت و سرگرمکننده است که در عین حال، نگاهی عمیق به زندگی قشر کمبرخوردار جامعه دارد و مخاطب را به تفکر وا میدارد.
۱۲. فیلم شاید وقتی دیگر؛ ملودرامی دلنشین از بیضایی
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: سوسن تسلیمی، داریوش فرهنگ
- سال انتشار: ۱۳۶۶
خلاصه داستان: مدبر بعد از بررسی یکسری فیلم مستند متوجه میشود که زنی شبیه همسرش در ماشین مردی غریبه نشسته است.
شاید وقتی دیگر یکی دیگر از آثار پرحاشیه بهرام بیضایی به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم است که در سال ۱۳۶۶ ساخته و اکران شد. با وجود دشواریهای اخذ پروانه نمایش و پیشبینی منتقدان مبنی بر واکنشهای منفی، این فیلم هم از نظر فروش و هم از نظر منتقدان موفق عمل کرد. برخی منتقدان شاید وقتی دیگر را اثری ضعیفتر از دیگر ساختههای بیضایی میدانستند، اما این فیلم با روایت داستانی دلنشین، مخاطبان عام را به خود جذب کرد. در شاید وقتی دیگر شاهد تمهایی مانند هویت، تاریخ و گذشته هستیم.
با وجود گرایش به سینمای تجاری، لایههای استعاری فیلم همچنان قابل مشاهده هستند. بیضایی در این اثر نیز مانند دیگر فیلمهایش، زن را در مرکز داستان قرار میدهد و به واکاوی هویت و اصالت او میپردازد. عتیقهفروشی و گذشته کیان، نمادی از نقش محوری زن در زندگی و قدرت او برای بخشیدن دوباره زندگی به اشیاء و مفاهیم هستند. شاید وقتی دیگر با زبانی ساده و سرراست، دنیای منحصر به فرد بیضایی را به تصویر میکشد و در عین تکرار مضامین همیشگی او، روایتی روان و خوشایند را ارائه میدهد.
۱۱. فیلم سنتوری؛ عاشقانهای در نقد جامعه
- کارگردان: داریوش مهرجویی
- بازیگران: بهرام رادان، گلشیفته فراهانی
- سال انتشار: ۱۳۸۵
خلاصه داستان: علی بلورچی نوازندهی سنتور است. او بعد از مدتی با همسرش هانیه به مشکل برمیخورد و زندگیاش زیرورو میشود.
فیلم سنتوری به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم ساخته داریوش مهرجویی، داستانی عاشقانه را بستر روایت نقدی اجتماعی قرار میدهد. مهرجویی از عشق به عنوان ابزاری برای بیان دیدگاههای اعتراضی خود استفاده میکند. گویی عشق در این فیلم پوستهای است که لایههای عمیقتر مفاهیمی چون تناقض نسلها، تضاد سنت و مدرنیته و سرکوب آرزوها را در خود جای داده است. علی سنتوری، شخصیت اصلی فیلم، شباهتهایی به حمید هامون، شخصیت فیلم هامون ساخته دیگر مهرجویی دارد. هر دو قربانی جامعهای هستند که هنجارها و انتظارات خود را بر آنها تحمیل میکند. هامون در تقابل با مشکلات درونی خود از پای درمیآید، در حالی که علی بلورچی تحت فشار جامعه از هم میپاشد.
سنتوری محصول دههای است که سینمای ایران به واسطه فیلمسازان جسور، به بیان اعتراضات اجتماعی و سیاسی میپرداخت. علی سنتوری نیز نمادی از این روحیه است. جوانی که با علاقه به موسیقی و آواز، مسیر خود را انتخاب میکند، اما در جامعهای سنتی و تحقیرکننده هنر، با چالشهای بسیاری روبرو میشود. تضاد میان تفکر پیشرو علی و میراث تفکرات سنتی، مانع از شکوفایی استعدادها و آرزوهای او میشود و او را به ورطه نابودی میکشاند. در واقع، مهرجویی در سنتوری که اگر اکران میشد قطعا از پرفروش ترین فیلم های ایرانی نیز محسوب میشد، از عشق به عنوان کاتالیزوری برای واکاوی تضادها و تناقضات جامعه استفاده میکند. عشقی که در نهایت قربانی این تضادها میشود و به سرانجامی تراژیک میرسد.
۱۰. فیلم آدم برفی؛ کمدی پرفروش با چاشنی جنجال
- کارگردان: داوود میرباقری
- بازیگران: اکبر عبدی
- سال انتشار: ۱۳۷۶
خلاصه داستان: عباس برای گرفتن ویزای آمریکا به ترکیه میرود. او در آنجا خود را به شکل زنی درمیآورد تا راحتتر به آمریکا برسد.
آدمبرفی به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم ساختهی داود میرباقری، محصول سال ۱۳۷۳، در ژانر کمدی اجتماعی، روایتگر داستانی طنزآمیز از معضلات اجتماعی آن دوران است. این فیلم که در اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر با استقبال روبرو شد، به دلیل مضمون جسورانهاش، سه سال توقیف را تجربه کرد و سرانجام در سال ۱۳۷۶ به روی پرده سینماها رفت. آدمبرفی با فروش چشمگیر، عنوان پرمخاطبترین فیلم سال را از آن خود کرد، اما حواشی پیرامون آن تا مدتها باقی ماند.
داستان فیلم حول محور عباس میچرخد که برای مهاجرت به آمریکا، مجبور به تغییر هویت و پوشیدن لباس زنانه میشود. این فیلم که از پرفروش ترین فیلم های ایرانی نیز محسوب میشود، جدالی میان میل به مهاجرت و حفظ هویت را به تصویر میکشد و تصویری از انسانهایی را ارائه میدهد که در جستجوی زندگی بهتر، دست به هر اقدامی میزنند. آدمبرفی با ایده جسورانه و طنزپردازی ظریف خود، به یکی از پربحثترین فیلمهای دههی هفتاد تبدیل شد و تا به امروز، جایگاه خود را به عنوان یکی از آثار ماندگار سینمای ایران حفظ کرده است.
۹. فیلم سارا؛ زنی در پوست اندازی سینمای ایران
- کارگردان: داریوش مهرجویی
- بازیگران: خسرو شکیبایی، نیکی کریمی
- سال انتشار: ۱۳۷۱
خلاصه داستان: سارا برای درمان همسرش حسام پول زیادی قرض میکند و او را به سوئیس میبرد. حسام درمان میشود اما او درنهایت به همسرش بابت این کار توهین میکند.
سارا، به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم اولین قسمت از سهگانهی زنانهی داریوش مهرجویی، اثری اقتباسی از نمایشنامهی خانه عروسک اثر هنریک ایبسن است که در کنار دو فیلم دیگر این مجموعه، لیلا و پری، از ستارگان کارنامهی این کارگردان نامدار به شمار میرود. مهرجویی با شناخت عمیق خود از فرهنگ و جامعهی ایران، در آثارش، چه در آثار شناختهشدهای مانند هامون و دایره مینا و چه در فیلمهای کمتر مورد توجه، همواره به واکاوی مسائل اجتماعی پرداخته است. فیلمهای او، همچون آینهای، تصویری از ظرافتها و تناقضات جامعهی ایرانی را به نمایش میگذارند و منبعی ارزشمند برای شناخت این جامعه به حساب میآیند.
سارا که در اوایل دههی هفتاد، دورانی از تحول در سینمای ایران و گرایش به سمت سینمای اجتماعی ساخته شد، روایتگر زندگی زنی در این برههی خاص است. زنی که برای نجات همسر بیمار خود دست به قرض میزند، اما در نهایت از سوی او به دروغگویی متهم میشود. شخصیت سارا، نمایندهی زنانی در دورهی گذار است که در حال کسب استقلال مالی هستند، اما هنوز از سوی مردان جامعه به عنوان موجوداتی عقل ناقص تلقی میشوند و در تصمیمگیریها دخالت داده نمیشوند. با وجود فداکاری سارا برای نجات جان همسرش، او در نهایت مورد سرزنش قرار میگیرد. اما مهرجویی در این فیلم، امیدی به زنها میدهد. پایانبندی حسابشدهی فیلم، زنها را به کنشگری و ایستادگی برای حقوق خود تشویق میکند.
مطالعه بیشتر: تحلیل و نقد فیلم گشت زنی
۸. فیلم چهارشنبه سوری؛ داستانی درباره خیانت
- کارگردان: اصغر فرهادی
- بازیگران: حمید فرخ نژاد، هدیه تهرانی
- سال انتشار: ۱۳۸۴
خلاصه داستان: دختر جوانی از طرف یک شرکت خدماتی به خانهی مژده میرود. او در آنجا متوجه میشود که شوهر مژده با زن دیگری در ارتباط است.
چهارشنبه سوری، به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم ساخته اصغر فرهادی، در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر خوش درخشید و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. این فیلم در طول یک روز پرماجرا در آستانه سال نو روایت میشود و به فروپاشی زندگی یک زوج و رازهایی که در این میان آشکار میشود میپردازد. روحی، دختری جوان که در آستانه ازدواج است، به عنوان خدمتکار به خانه مژده و مرتضی میرود. اما در این خانه با فضایی متشنج و پرتنش روبرو میشود. مژده و مرتضی هر دو درگیر مشکلات روحی و روانی هستند و زندگی مشترکشان رو به زوال است. روحی در این میان متوجه خیانت مرتضی به همسرش میشود و از طرفی شاهد آشفتگیها و رفتارهای غیرقابل پیشبینی مژده است.
فیلم چهارشنبه سوری با ظرافت به واکاوی روابط پیچیده انسانی میپردازد و تصویری از آدمهایی را به نمایش میگذارد که در برزخ زندگی گرفتار شدهاند و در جستجوی هویت و معنای زندگی خود هستند. این فیلم در ژانر اجتماعی با ابعاد روانشناختی دسته بندی میشود و با استفاده از ایدههای روانکاوانه به عمق وجود شخصیتها نفوذ میکند.
مرتضی که با مشکلات عدیدهای روبرو است، برای فرار از آنها به همسرش پناه میبرد و او را مقصر مشکلات زندگی خود میداند. از طرفی مژده نیز تحت تاثیر رفتارهای مرتضی به شدت آشفته شده و تعادل روانی خود را از دست داده است. چهارشنبه سوری در فضایی پر از رمز و راز و با پایانی غیرقابل پیشبینی، مخاطب را به فکر وا میدارد و سوالاتی را در مورد روابط انسانی، خیانت، اعتماد و جستجوی هویت مطرح میکند.
۷. فیلم آبادانی ها؛ بازآفرینی ایرانی از رئالیسم ایتالیایی
- کارگردان: کیانوش عیاری
- بازیگران: حسن رضایی
- سال انتشار: ۱۳۷۱
خلاصه داستان: اتومبیل یک خانوادهی مهاجر آبادانی که در تهران زندگی میکنند به سرقت میرود. مرد خانواده بههمراه پسرش برای پیدا کردن این اتومبیل همه جا را میگردد.
فیلم آبادانیها به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم به کارگردانی کیانوش عیاری، اثری اقتباسی از شاهکار نئورئالیسم ایتالیا، دزد دوچرخه اثر دسیکا است. عیاری با ظرافت، داستان را به بستر فرهنگی ایران منتقل میکند و شخصیتها و المانهای فیلم را با جامعه ایرانی پیوند میزند. حاصل کار، فیلمی ایرانی با هویتی مستقل است که روایتگر دشواریهای زندگی پس از جنگ در ایران است. مخاطب به طور کامل در دنیای فیلم غرق میشود و به سختی میتوان ردپای منبع ایتالیایی را در آن پیدا کرد.
در ادامه این لیست فیلم های ایرانی خانوادگی باید گفت که درام و روایت فیلم به گونهای پرداخت شده که ضعف یا نقصی در اقتباس به چشم نمیآید. همانند دزد دوچرخه، آبادانیها نیز در دورانی پس از جنگ ساخته شده است. در دهه هفتاد، سینمای ایران رسالت پرداختن به معضلات اجتماعی و اقتصادی دوران را بر دوش داشت. آبادانیها نیز مانند اثر دسیکا، تصویری از دشواریهای معیشتی و نابسامانیهای اجتماعی آن دوره را به نمایش میگذارد. سفر درویش برای یافتن پیکان ربوده شدهاش، به مثابه سفری در دل جامعهای رنجدیده و آشفته است. مخاطب در کنار او، شاهد دردها و رنجهای مردمی میشود که در زیر سایه جنگ و مشکلات دست و پنجه نرم میکنند.
۶. فیلم دایره مینا؛ نقطه عطفی در سینمای ایران
- کارگردان : داریوش مهرجویی
- بازیگران: عزتالله انتظامی، سعید کنگرانی
- سال انتشار: ۱۳۵۷
خلاصه داستان: علی وقتی نمیتواند پدرش را در بیمارستان بستری کند، تصمیم میگیرد که خوناش را به فردی بهنام سامری بفروشد.
دایره مینا، به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم شاهکاری از داریوش مهرجویی، نه تنها در کارنامهی این کارگردان نامدار، بلکه در تاریخ سینمای پیش از انقلاب ایران نیز جایگاهی ویژه دارد. این فیلم که پس از سه سال توقیف، در نهایت در جشنواره برلین به نمایش درآمد و جایزه منتقدین را از آن خود کرد، نقطه عطفی در سینمای ایران محسوب میشود. دایره مینا، دومین همکاری مهرجویی با غلامحسین ساعدی، نویسندهی چپگرا، بر اساس داستان آشغالدونی ساخته شده و اثری متعلق به موج نوی سینمای ایران است. این فیلم که در فضایی متفاوت از سینمای تجاری آن زمان ساخته شده بود، طیف وسیعی از مخاطبان، حتی آنهایی که به سینمای جریان اصلی علاقهای نداشتند را جذب خود کرد.
مهرجویی در این فیلم از بازیگران سرشناس سینمای تجاری و همچنین هنرمندانی که به جریانات دیگر سینمایی تعلق داشتند، استفاده کرده است. موضوع جسورانه و پرحاشیهی دایره مینا، که به مسائل مهم اجتماعی میپرداخت و نگاهی عمیقتر به زندگی داشت، در زمان خود سروصدای زیادی به پا کرد و این فیلم را به یکی از آثار هنری تاثیرگذار در ایجاد تحولات اجتماعی تبدیل کرد. تاثیرات دایره مینا به حدی بود که پس از اکران آن، سازمان انتقال خون در ایران تاسیس شد. این فیلم بدون شک، یکی از معدود آثار هنری در تاریخ ایران است که توانسته تاثیری ملموس بر جامعه بگذارد و یاد و نام آن در تاریخ سینمای ایران به عنوان نقطه عطفی ماندگار خواهد شد.
۵. فیلم زیر پوست شهر؛ اجتماع ایران در گذر زمان
- کارگردان: رخشان بنی اعتماد
- بازیگران: گلاب آدینه، محمدرضا فروتن
- سال انتشار: ۱۳۷۹
خلاصه داستان: عباس همراه خانوادهاش در جنوب شهر زندگی میکند. او تصمیم گرفته است که برای رفتن به ژاپن خانهشان را بفروشد.
زیر پوست شهر به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم ساختهی رخشان بنیاعتماد، محصول دورانی است که سینمای ایران پس از گذر از سالهای جنگ، به واکاوی مسائل اجتماعی و سیاسی روز میپرداخت. جامعهای در حال بازسازی که با انبوهی از مشکلات دست به گریبان بود. در ادامه این لیست فیلم های ایرانی خانوادگی باید گفت که این فیلم، به عنوان یکی از برجستهترین آثار بنیاعتماد، در مسیری همسو با جریان غالب آن دوران، به معضلات اجتماعی میپردازد. در این دوره شاهد ظهور و گسترش سینمای فمنیستی در ایران بودیم و جایگاه زنان در آثار کارگردانان مطرحی چون مهرجویی و بیضایی به تصویر کشیده میشد.
زیر پوست شهر در شرایطی ساخته شد که مشکلات اجتماعی بیش از پیش بر مردم سایه افکنده بود و به همین دلیل، فیلم به جای تمرکز صرف بر فقر، نگاهی تیزبین به مسائل زنان دارد. بنیاعتماد در این فیلم، علاوه بر اثبات تبحر خود در فیلمسازی، ظرافت و دقت نظر عمیق خود نسبت به جامعه را به عنوان یک جامعهشناس برجسته به نمایش میگذارد. زن و مرد قصه او، هر یک به مثابه نمایندهای از قشر و گروهی خاص، در بستر داستانی روایت میشوند. با این حال، آوانگاردترین و محبوبترین شخصیت فیلم، دختر دانشآموزی است که سیلیای بر صورت مردی میزند. در بحبوحهی انتخابات، دو خانواده از هم میپاشند و آدمهایی که هر کدام آرزوهایی در سر دارند، برای رسیدن به آنها حتی دست به کارهای خلاف نیز میزنند.
۴. فیلم ارتفاع پست؛ ترسیمگر پس از جنگ سینمای ایران
- کارگردان: ابراهیم حاتمیکیا
- بازیگران: حمید فرخنژاد، لیلا حاتمی
- سال انتشار: ۱۳۸۱
خلاصه داستان: قاسم برای اینکه بتواند زندگی بهتری را تجربه کند، هواپیمای بندرعباس را به همراه خانوادهاش میرباید.
جنگ به پایان رسیده بود و مردم از دولت انتظار داشتند که به خواستهها و انتظاراتشان رسیدگی کند. این موضوع در سینمای ایران نیز انعکاس یافت و شاهد فیلمهایی بودیم که به مسائل اجتماعی و سیاسی روز میپرداختند. در این میان، ابراهیم حاتمیکیا با فیلم ارتفاع پست (۱۳۸۰) به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم اثری جسورانه خلق کرد که به وضوح بیانگر شرایط آشفته آن دوره بود. داستان فیلم حول محور قاسم، مردی از خوزستان میچرخد که به دلیل مشکلات زندگی ناشی از جنگ، تصمیم میگیرد با ربودن یک هواپیما به دبی فرار کند.
او به همراه خانواده و اقوام خود سوار بر این هواپیما میشود و در طول پرواز، شاهد تقابل او با ماموران امنیتی و انعکاس تضادهای جامعه ایرانی در آن دوران هستیم. ارتفاع پست در فضایی محدود و در داخل یک هواپیما روایت میشود. حاتمیکیا با استفاده از المانهای تعلیق و اضطراب، فضایی پرفشار و نفسگیر را خلق میکند که به خوبی بازتابدهنده روحیات آشفته شخصیتها و جامعه آن روزگار است.
بازیهای روان و باورپذیر بازیگران، بهخصوص حمید فرخنژاد در نقش قاسم، به باورپذیری داستان و انتقال پیام فیلم کمک شایانی کرده است. ارتفاع پست به عنوان یکی از جذابترین فیلم های ایرانی که باید دید فیلمی جسورانه و تاملبرانگیز است که تصویری درخشان از شرایط اجتماعی و سیاسی ایران پس از جنگ ارائه میدهد و به همین دلیل، در تاریخ سینمای ایران جایگاه ویژهای دارد.
۳. فیلم مسافران؛ سفری در آیینها و سنتها
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: هما روستا، فاطمه معتمدآریا
- سال انتشار: ۱۳۷۰
خلاصه داستان: یک عروسی در راه است و خانوادهی عروس منتظرند تا آیینهی سنتیشان برای مراسم عقد از شمال به تهران برسد.
بهرام بیضایی، بیشک یکی از برجستهترین و خاصترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران است. فیلمهای او سرشار از نمادها، آیینها و مفاهیم عمیق فلسفی هستند که آنها را به آثاری ماندگار و درخشان تبدیل کردهاند. تفکرات و اندیشههای خاص بیضایی، همواره در میان منتقدان و تماشاگران بحثها و گفتگوهای فراوانی را برانگیخته است. فیلم مسافران به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم یکی از نمونههای بارز این ویژگیهای سینمای بیضایی است. این فیلم که در جشنواره فیلم فجر جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد، داستان سفر مهتاب و خانوادهاش به تهران برای رساندن آینهای موروثی به مراسم عروسی خواهرش را روایت میکند.
سفری که به تراژدیای ناگوار تبدیل میشود و مرگ مهتاب و همراهانش را به ارمغان میآورد. اما مسافران تنها روایتگر یک واقعه غمانگیز نیست. در ادامه این لیست فیلم های ایرانی خانوادگی باید گفت که بیضایی در این فیلم فرصتی مییابد تا به کاوش در مفاهیمی عمیق مانند مرگ، زندگی، بازگشت مردگان، سنتها و آیینها بپردازد. زنان در این فیلم نقشی محوری دارند و برخلاف بسیاری از فیلمهای دیگر، در اینجا این زنان هستند که تصمیم میگیرند، اداره امور را به دست میگیرند و در نهایت، رسالت رساندن آیینه را به عهده میگیرند.
۲. فیلم اجاره نشین ها؛ سینمای ایران در پسِ جنگ
- کارگردان: داریوش مهرجویی
- بازیگران: عزتا… انتظامی، حمیده خیرآبادی
- سال انتشار: ۱۳۶۶
خلاصه داستان: مالک یک ساختمان فرسوده میمیرد. در این میان مباشرش تصمیم گرفته است که خانهها را بالا بکشد.
با فروکش کردن غبار جنگ و دگرگونی اولویتهای جامعه، سینمای ایران نیز در دههی شصت شمسی وارد دورانی تازه شد. فیلمسازان به سراغ مضامین و ایدههای اجتماعی رفته و موجی نو در سینمای ایران شکل گرفت که در دههی هفتاد به اوج شکوفایی خود رسید. در این دوران، فیلمهای کمدی با قدرت به میدان آمدند و با ظرافتی مثالزدنی به نقد مسائل اجتماعی میپرداختند. در میان این آثار، اجارهنشینها به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم ساختهی داریوش مهرجویی، در مقام برجستهترین فیلم کمدی-اجتماعی سینمای ایران خودنمایی میکند.
این فیلم، طنز را به ابزاری کارآمد برای به تصویر کشیدن معضلات زندگی روزمره ایرانیان بدل میکند. داستان در آپارتمانی فرسوده روایت میشود که ساکنانش در سایهی تهدید دائمی فرو ریختن آن زندگی میکنند. در این میان، سوءاستفادهی مباشر ساختمان از این وضعیت، بحران را به اوج خود میرساند. اجارهنشینها در ورای نقد ظاهری طنزآلود خود، به واکاوی مفاهیمی عمیقتر همچون مناسبات آپارتماننشینی، دوستی، ثروت و فریبکاری میپردازد. بازیهای درخشان و فیلمنامهی ظریف این اثر، آن را به یکی از ماندگارترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران بدل کرده است. اجارهنشینها شاهکاری است که تماشاگر را به سفری در اعماق جامعه ایرانی میبرد و تصویری تلخ و در عین حال طنزآمیز از چالشها و تناقضات آن ارائه میدهد.
۱. فیلم جدایی نادر از سیمین؛ اولین اسکار ایران!
- کارگردان: اصغر فرهادی
- بازیگران: لیلا حاتمی، پیمان معادی
- سال انتشار: ۱۳۸۹
خلاصه داستان: سیمین در فکر مهاجرت است اما همسرش نادر نمیتواند پدرش را رها کند و با او به خارج از کشور برود.
جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۱) کهاز پرفروش ترین فیلم های ایرانی نیز محسوب میشود، به عنوان یکی از برجستهترین آثار تاریخ سینمای ایران و همچنین به عنوان بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم، در عرصه بینالمللی نیز خوش درخشید و افتخارات بسیاری را برای خود به ارمغان آورد. این فیلم با دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجیزبان در سال ۲۰۱۲، نام خود را در میان پرفروشترین فیلمهای غیرانگلیسیزبان جهان نیز ثبت کرد. داستان فیلم حول محور زوجی به نام سیمین و نادر و دخترشان ترمه میچرخد. تمایل سیمین به مهاجرت به خارج از کشور و مخالفت نادر با این تصمیم، سرآغاز جدایی این زوج و اتفاقات ناگوار بعدی میشود. ورود پرستاری به خانه برای مراقبت از پدر بیمار نادر، اوضاع را پیچیدهتر میکند و بحرانهایی را به وجود میآورد که زندگی تمام شخصیتهای داستان را تحت شعاع قرار میدهد.
در ادامه این لیست فیلم های ایرانی خانوادگی باید گفت که جدایی نادر از سیمین در مقایسه با اثر قبلی اصغر فرهادی، درباره الی، از پختگی و ظرافت بیشتری برخوردار است. فرهادی در این فیلم با بهرهگیری از روایتهای قدرتمند و دراماتیک، به واکاوی مفاهیمی عمیق در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی، عاطفی و طبقاتی میپردازد. بحران شکلگرفته در داستان، لایههای مختلف جامعه را به تصویر میکشد و تضادها و تناقضات موجود در ساختار اجتماعی را به طور ملموسی به نمایش میگذارد. جدایی نادر از سیمین بدون شک عنوان یکی از مهمترین فیلمهای جریانساز سالهای اخیر را به خود اختصاص داده و اثری ماندگار در تاریخ سینما به شمار میرود.
نتیجهگیری
سینمای ایران سابقهای درخشان در تولید فیلمهای اجتماعی دارد. این فیلمها با پرداختن به مسائل مختلف جامعه، تصویری واقعی از زندگی مردم ایران را به نمایش میگذارند. از میان آثار کلاسیک، فیلمهایی مانند اجارهنشینها (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۵)، مسافران (بهرام بیضایی، ۱۳۷۹) و آدمبرفی (داوود نبیزاده، ۱۳۷۷) از جمله بهترین فیلمهای اجتماعی ایرانی به شمار میروند. این فیلمها با نقد ظریفانه شرایط اجتماعی و سیاسی زمان خود، در قلب مخاطبان جای گرفتهاند. در سالهای اخیر نیز شاهد تولید فیلمهای اجتماعی برجستهای در سینمای ایران بودهایم. آثاری مانند نگهبان شب (نیما جاویدی، ۱۳۹۴) و شنای پروانه (محمد کارت، ۱۳۹۸) با روایت داستانهایی تلخ و تأثیرگذار، به معضلات اجتماعی روز ایران میپردازند و نظر منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کردهاند. انتخاب بهترین فیلمهای اجتماعی ایرانی امری سلیقهای است و فیلمهای برجسته دیگری نیز در این ژانر وجود دارند.
با جستجویی کوتاه میتوانید لیستهای متنوعی از بهترین فیلمهای اجتماعی ایرانی را پیدا کنید و از میان آنها آثاری که مورد علاقه شما هستند را انتخاب نمایید. در این مقاله سعی کردیم سراغ لیست بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم برویم، البته که جای خالی آثار بسیار زیادی از عباس کیارستمی فقید، ناصر تقوایی بزرگ و مسعود کیمیایی و… در این مقاله خالی است اما باید توجه کرد که این مقاله در واقع لیست فیلم های ایرانی خانوادگی بودند که در انتخابهای مردمی انتخاب شدهاند.
سوالات متداول
چه فیلمهایی را میتوان جزو بهترین فیلمهای ایرانی دانست؟
انتخاب بهترین فیلمهای ایرانی امری سلیقهای است و بستگی به معیارها و سلایق افراد مختلف دارد. با این حال، برخی از فیلمها به دلیل ارزش هنری، مضامین عمیق، کارگردانی برجسته و بازیهای ماندگار، در میان منتقدان و تماشاگران به عنوان بهترین فیلمهای ایرانی شناخته میشوند.
در چه ژانرهایی فیلمهای ایرانی ساخته شدهاند؟
سینمای ایران در ژانرهای مختلفی فیلمسازی کرده است، از جمله:
- درام: این ژانر محبوبترین ژانر در سینمای ایران است و فیلمهای بسیاری در این ژانر ساخته شدهاند که به مسائل اجتماعی، خانوادگی و عاشقانه میپردازند.
- کمدی: فیلمهای کمدی ایرانی از دیرباز مورد استقبال تماشاگران بودهاند و لحظات شادی را برای آنها به ارمغان میآورند.
- تریلر: فیلمهای تریلر ایرانی با فضاسازیهای نفسگیر و داستانهای پرکشش، مخاطبان را به شدت جذب میکنند.
- مذهبی: سینمای ایران سابقهای درخشان در تولید فیلمهای مذهبی دارد و این فیلمها به زندگی ائمه اطهار و وقایع مذهبی میپردازند.
- جنگی: فیلمهای جنگی ایرانی به رشادتها و فداکاریهای رزمندگان در جنگ تحمیلی میپردازند.
برخی از بهترین فیلمهای ایرانی در ژانرهای مختلف کدامند؟
- درام: اجارهنشینها (مسعود کیمیایی)، مسافران (بهرام بیضایی)، آدمبرفی (داوود نبیزاده)، متری شش و نیم (سعید روستایی)، جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)
- کمدی: گاو (داریوش مهرجویی)، هامون (داریوش مهرجویی)، مصادره (مهران احمدی)، نهنگ عنبر (سامان مقدم)، اکسیدان (مهدی جعفری)
- تریلر: درباره الی (اصغر فرهادی)، بادیگارد (ابراهیم حاتمیکیا)، سهمیه فرشته (مسعود کیمیایی)، آژانس شیشهای (ابراهیم حاتمیکیا)
- مذهبی: محمد رسولالله (مجید مجیدی)، روز واقعه (شهرام اسدپور)، زخم دل (ناصر تقوایی)
- جنگی: از کرخه تا رن (ابراهیم حاتمیکیا)، آژانس شیشهای (ابراهیم حاتمیکیا)، مادر (محمد رسولالله)
برای تماشای فیلمهای ایرانی از کجا میتوان شروع کرد؟
اگر برای اولین بار میخواهید فیلمهای ایرانی ببینید، میتوانید از فیلمهای کلاسیک و مشهور شروع کنید. همچنین میتوانید به لیستهای بهترین فیلمهای ایرانی که توسط منتقدان و تماشاگران تهیه شدهاند مراجعه کنید.
کجا میتوان فیلمهای ایرانی را تماشا کرد؟
امروزه با گسترش پلتفرمهای آنلاین، دسترسی به فیلمهای ایرانی بسیار آسان شده است. شما میتوانید از طریق این پلتفرمها به صورت قانونی فیلمهای ایرانی را خریداری، اجاره یا به صورت رایگان تماشا کنید. همچنین برخی از فیلمهای ایرانی در DVD یا Blu-ray عرضه شدهاند که میتوانید آنها را از فروشگاههای فیزیکی خریداری کنید.
ده فیلم برتر ایرانی کدامند؟
جدایی نادر از سیمین، فروشنده، خانه دوست کجاست، زیر درخت گیلاس، دایره مینا، گاو، قیصر، درباره الی، داش آکل، آب و آتش
دیدگاه
۹ دیدگاه
ایول خیلی وقت بود که دنبال چنین لیستی از بهترین فیلم های ایرانی بودم
عجب لیستی بود. خاطراتم زنده شد. مخصوصا با فیلم چهاشنبه سوری و کراشی که رو هدیه تهرانی داشتم… جوونی یادت بخیر
درسته فیلمی مثل قرمز نوستالژیکه ولی بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم نیست قطعا
این لیستی که معرفی کردید رو چند بار دیدم و اینکه هم از فیلم های نوستالژیک و هم از فیلم های جدید استفاده کردید این رو میرسونه که میتونه واقعا بهترین ها باشن.
سینمای ایران اثر درخور کم داره
سلام. فیلم های مادر (علی حاتمی)، قیصر (مسعود کیمیایی)، گاو (داریوش مهرجویی)، جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)، فروشنده (اصغر فرهادی)، درباره الی (اصغر فرهادی)، آژانس شیشهای (ابراهیم حاتمیکیا)، لیلی با من است (کمال تبریزی)، خوب، بد، جلف (پیمان قاسمخانی)، متری شش و نیم (سعید روستایی)، شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار) و فیلم قهرمان (اصغر فرهادی) هم جزو بهترینا ان. حتما این فیلم های ایرانی رو ببینید بنظرم.
فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم من رو برد به نوستالژیای قدیمی. دمتون گرم بابت معرفی
عجب سینمای با اصالتی
فیلم فروشنده اصغر فرهادی جاش تو این لیست واقعا خالیه
نظر بدهید