نقد و داستان سریال شکارگاه؛ درام تاریخی خوش ساخت!
«شکارگاه»، تازهترین سریال منتشرشده از شیدا، بهتازگی وارد مرحله پخش شده است. این مجموعه، درامی تاریخی است که با حال و هوایی مرموز، داستانی پرتعلیق را در بستر وقایع سال ۱۲۵۸ هجری شمسی روایت میکند. در این روایت، سرهنگ میرعطا مأموریتی ویژه مییابد؛ او باید در یک شکارگاه مخوف، از یک تاج سلطنتی بسیار ارزشمند محافظت کند.
میرعطا به همراه خانوادهاش مسئولیت نگهداری از این گنجینه گرانبها را بر عهده میگیرد. برای اطمینان از صحت انجام وظیفه، پیشکار ولیعهد، پسر میرعطا را بهعنوان گرو نزد خود نگاه میدارد تا تضمینی برای وفاداری او و خانوادهاش در محافظت از این شیء سلطنتی باشد. کارگردانی این مجموعه را نیما جاویدی بر عهده دارد؛ فیلمسازی که با ساخت آثاری چون ملبورن و سرخپوست در سینمای ایران شناخته شده است. همچنین او نگارش فیلمنامهی فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی را در کارنامه دارد.
جدول اطلاعات سریال «شکارگاه»
| نام سریال | شکارگاه |
| کارگردان | نیما جاویدی |
| نویسنده | نیما جاویدی و مهدی شیرزاد |
| ژانر | درام تاریخی، معمایی، هیجانی |
| سال انتشار | ۱۴۰۴ (۲۰۲۵ میلادی) |
| پلتفرم پخش | شیدا |
| تعداد قسمتها | ۱۰ قسمت (فصل اول – در حال پخش) |
| بازیگران اصلی | پرویز پرستویی، الهام پاوهنژاد، حسن پورشیرازی و… |
«شکارگاه» دومین تجربه سریالسازی نیما جاویدی پس از موفقیت «آکتور» به شمار میرود؛ مجموعهای که در عین برخورداری از تفاوتهایی بنیادین با آثار پیشین او، در برخی جنبهها نیز همراستا با سبک و فضای آشنای جاویدی است. انتظار میرود «شکارگاه» به یکی از سریالهای پرمخاطب شبکه نمایش خانگی در سال ۱۴۰۴ تبدیل شود.
خلاصه داستان سریال «شکارگاه»؛ روایتی متفاوت از دل دوران قاجار

سریال «شکارگاه» با بهرهگیری از ترکیبی هوشمندانه از ژانرهای تاریخی، معمایی و هیجانی، روایتگر داستانی تازه از یکی از دورههای پرتنش تاریخ ایران، یعنی اواخر دوران قاجار است. در مرکز این داستان، شخصیتی به نام میرعطا قرار دارد؛ افسر با تجربهای که همراه خانوادهاش از طرف ولیعهد مأمور میشود تا از گنجینهای سلطنتی باارزش در عمارتی اسرارآمیز محافظت کند.
اما اهمیت این گنجینه آنقدر بالاست که ولیعهد برای اطمینان از انجام درست مأموریت، پسر خردسال میرعطا را به عنوان وثیقه نزد خود نگه میدارد. این تصمیم در ظاهر ساده بهنظر میرسد، اما حضور در شکارگاهی که شایعاتی ترسناک پیرامون آن وجود دارد، ماجرا را وارد مسیر تازهای میکند. بهمرور، مخاطب با یک فضای رازآلود و پرتنش روبهرو میشود؛ جایی که امنیت گنجینه، جان اعضای خانواده و حتی آینده میرعطا، به یک بازی خطرناک وابسته است.
مطالعه بیشتر: داستان و نقد فیلم پیر پسر
تریلر سریال «شکارگاه»
نقد سریال شکارگاه | روایتی تازه از تاریخ که شبیه هیچکدام نیست

سریال «شکارگاه» از همان قسمت نخست نشان میدهد که با اثری متفاوت در ژانر تاریخی طرف هستیم؛ روایتی که نهتنها ساختاری قصهگو و درگیرکننده دارد، بلکه از نظر فضاسازی و اتمسفر نیز تجربهای منحصربهفرد را به مخاطب ارائه میدهد. در حالی که بسیاری از سریالهای تاریخی ایرانی با الگوهای تکراری ساخته میشوند، «شکارگاه» راه خود را جدا میکند و فرم روایی تازهای ارائه میدهد. منتشرشده توسط شیدا و به کارگردانی نیما جاویدی و تهیهکنندگی مهدی بدرلو، قسمت اول این سریال در تاریخ یازدهم تیرماه به نمایش درآمد. داستان درباره سرهنگ میرعطا، افسری از دوران قاجار است که وظیفه مییابد طی ده روز، از یک تاج سلطنتی بسیار باارزش در شکارگاهی مرموز و ترسناک محافظت کند.
نیما جاویدی در «شکارگاه» مسیری متفاوت از سریال «آکتور» را در پیش گرفته، اما نشانههایی از جهان سینمایی او، بهخصوص فیلم «سرخپوست»، همچنان قابلمشاهدهاند. هر دو اثر با موقعیتهایی مشابه آغاز میشوند: در «سرخپوست»، یک افسر وظیفه دارد زندانی مفقودشده را در زندانی متروک پیدا کند؛ در «شکارگاه» نیز میرعطا مأمور میشود از تاجی سلطنتی محافظت کند، در حالی که جان فرزندش به موفقیت این مأموریت وابسته است. این تشابه ساختاری نشان از علاقه جاویدی به روایتهای شخصیتمحور در محیطهایی ایزوله و پرتعلیق دارد.
مطالعه بیشتر: نقد فیلم بی همه چیز
لوکیشن بهعنوان شخصیت

یکی از برجستهترین ویژگیهای «شکارگاه» همانند «سرخپوست»، طراحی دقیق و تأثیرگذار لوکیشن است. اگر در «سرخپوست» زندانی متروک با معماری وهمانگیزش به یکی از ارکان اصلی داستان تبدیل میشد، اینبار در «شکارگاه»، یک شکارگاه نفرینشده همان نقش را ایفا میکند. با بهرهگیری از طراحی صحنه حسابشده، نورپردازی و جلوههای ویژه، جاویدی موفق شده فضایی بسازد که نهتنها در خدمت داستان است، بلکه خودش نیز هویتی مستقل دارد. این فضاسازی، بستر مناسبی برای تعلیق، رازآلودگی و تنشهای روانی فراهم کرده که در قسمت اول بهخوبی نمایان میشود.
از دیگر شباهتهای قابلتوجه میان این دو اثر، نزدیکی در بازه زمانی روایت است که سبب شده طراحی لباس و صحنه در هر دو پروژه حس و حال مشابهی داشته باشند. با این حال، «شکارگاه» با اتکا به جلوههای بصری تازه و رویکردی خلاقانهتر در استفاده از عناصر صحنه، فضایی منحصربهفرد ساخته که تکراری یا تقلیدی به نظر نمیرسد.
مطالعه بیشتر: بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم
نقد قسمت اول سریال «شکارگاه»؛ شروعی قدرتمند

سریال «شکارگاه» در همان دقایق آغازین خود نشان میدهد که قرار نیست مانند دیگر سریالهای تاریخی ایرانی باشد. روایتی پرکشش، فضاسازی خاص و بازیهایی کنترلشده سبب شدهاند تا این اثر در همان قسمت اول خود، هویت مستقلی پیدا کند و مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد.
مطالعه بیشتر: نقد سریال سووشون
نقد و بررسی سریال شکارگاه: روایتی که تماشاگر را با خود همراه میکند

داستان از همان ابتدا با گرهافکنی و موقعیتسازی هوشمندانه، مخاطب را جذب میکند. انتخاب بازیگران هوشمندانه بوده و بازیها با ظرافت و درک درست از نقشها اجرا شدهاند. پرویز پرستویی نیز در نقشی کاملاً متفاوت از آثار اخیرش ظاهر شده و توانسته بار درام را بهخوبی بر دوش بکشد.
از لحاظ فنی نیز سریال از انسجام بالایی برخوردار است. دوربینپردازی، دکوپاژ و تدوین، همگی با دقت و بدون شلختگی بصری انجام شدهاند و این نکته نشان از احترام سازندگان به شعور مخاطب دارد.
مطالعه بیشتر: نقد فیلم صبحانه با زرافه ها
بررسی سریال شکارگاه: طراحی صحنه، چهره و لباس

در تولید آثار تاریخی، طراحی صحنه، گریم و لباس نقشی فراتر از تزئین دارند. اگر در طراحیها اغراق یا زیباسازی غیرضروری به چشم بخورد، فضای اثر از حالت باورپذیر خارج میشود. اما در «شکارگاه»، همه این عناصر با دقت و تعادل رعایت شدهاند.
لباسها، چهرهها و صحنهها کاملاً با فضای تاریخی سریال هماهنگاند و به جای جلب توجه بیمورد، در خدمت روایت و انتقال حس به مخاطب قرار گرفتهاند.
مطالعه بیشتر: بررسی و نقد سریال کنکل
تحلیل سریال شکارگاه: تعلیق خوب و ضربآهنگ بالا

روایت «شکارگاه» ریتم کندی ندارد. خیلی زود، پیچش اصلی داستان شکل میگیرد. سرهنگ میرعطا که مأمور محافظت از گنجینه سلطنتی است، بههمراه خانوادهاش وارد شکارگاهی میشود که همه نسبت به آن احساس ترس و بیاعتمادی دارند.
درست در همان روز اول، کاخ مورد حمله قرار میگیرد و تاج سلطنتی به سرقت میرود. میرعطا حالا باید از میان خدمه کاخ، سارق را پیدا کند؛ اما هرچه بیشتر میگردد، اوضاع پیچیدهتر و مبهمتر میشود.
در پایان قسمت اول، جاویدی از انتظار بیمورد مخاطب جلوگیری میکند و هویت سارق را افشا مینماید. این پایان تکاندهنده، بستر تعلیق داستان را برای ادامه در قسمت دوم بهخوبی فراهم میکند. حال این سؤال مطرح میشود: انگیزه سارق چه بوده؟ آیا میرعطا خواهد توانست تاج را بازگرداند یا با پیامدهای تلخی مواجه خواهد شد؟
قسمت اول «شکارگاه» نشان میدهد با اثری طرف هستیم که هم از نظر ساختاری، هم بازیگری و هم از لحاظ فضاسازی، متفاوت از دیگر آثار تاریخی ایران است. نیما جاویدی در این اپیزود افتتاحیه، استاندارد تازهای در روایت معمایی ـ تاریخی ارائه کرده و حالا باید دید در قسمتهای بعدی این مسیر چگونه ادامه مییابد.
مطالعه بیشتر: بررسی و نقد سریال از یاد رفته
نگاهی به واکنش منتقدان به سریال «شکارگاه»

با وجود آنکه تنها دو قسمت ابتدایی از سریال «شکارگاه» تاکنون منتشر شده، اما حتی همین بخش اولیه نیز تصویری روشن از کیفیت و تلاش صورتگرفته برای تولید این اثر تاریخی به دست میدهد. مشخص است که سازندگان برای بازآفرینی فضایی با جزئیات دقیق و فضاسازی تأثیرگذار، زحمات زیادی متحمل شدهاند. نیما جاویدی که پیشتر در فیلم «سرخپوست» تواناییاش را در طراحی لوکیشنهایی دلهرهآور نظیر زندان به نمایش گذاشته بود، اینبار نیز در «شکارگاه» موفق شده عمارت اصلی سریال را بهگونهای طراحی کند که همچون یک شخصیت مستقل، هویتی ویژه در داستان پیدا میکند.
جاویدی که در آثار قبلیاش نشان داده تسلط خوبی بر جنبههای فنی و تصویری سینما دارد، در این سریال هم با بهرهگیری از دوربینپردازی هوشمندانه و دکوپاژ دقیق، موفق شده فضایی منحصربهفرد خلق کند. این اثر، شباهتی به دیگر سریالهای تاریخی رایج ندارد و همین تمایز، آن را به تجربهای تازه برای مخاطب ایرانی تبدیل کرده است. شکارگاه با فضاسازی متفاوت و طراحی روایی منسجم، بهخوبی تماشاگر را درگیر میکند و نقاط عطف داستانیاش بهدرستی دراماتیزه شدهاند. انتخاب بازیگران نیز با دقت صورت گرفته و کاملاً مشهود است که هر یک از آنها زمان و تلاش زیادی برای درک و اجرای نقش خود صرف کردهاند.
مطالعه بیشتر: بررسی و نقد سریال شغال
در این میان، الهام پاوهنژاد با ایفای نقشی متفاوت، پس از مدتها به عرصه تصویر بازگشته و توجه مخاطبان را جلب کرده است. در مجموع میتوان گفت که «شکارگاه» یکی از آثار قابلتوجه و پرپتانسیل سال ۱۴۰۴ در حوزه نمایش خانگی است؛ سریالی تاریخی که با کیفیت تولید بالا، فضاسازی خلاقانه و بازیهای قوی، بهخوبی توانسته مخاطبان خود را جذب کند. ساخت یک اثر تاریخی همواره چالشبرانگیز است، اما جاویدی و گروه سازندهاش موفق شدهاند با «شکارگاه» استانداردی تازه در این ژانر تعریف کنند.
مطالعه بیشتر: داستان فیلم زن و بچه
امتیاز ایماژ به سریال «شکارگاه»

بازیگران سریال «شکارگاه»

«نیما جاویدی» در «شکارگاه» از بازیگران زیر بهره برده است:
- پرویز پرستویی
- الهام پاوهنژاد
- سوگل خلیق
- مهدی حسینی نیا
- الهام نامی
- فریبا متخصص
پرویز پرستویی؛ بازیگر اصلی سریال شکارگاه

پرویز پرستویی، یکی از چهرههای ماندگار و تأثیرگذار عرصه بازیگری در ایران، نقش کلیدی در سریال شکارگاه ایفا میکند. او از بازیگران صاحبنامی است که طی دهههای اخیر، حضوری مستمر و پربار در سینما و تلویزیون داشته و به یکی از نمادهای بازیگری پس از انقلاب اسلامی بدل شده است.
پرستویی در تاریخ ۲ تیر ۱۳۳۴ در روستای چالو واقع در شهرستان کبودرآهنگ دیده به جهان گشود. خانوادهاش از طبقه کشاورز بودند و در سهسالگی او، به تهران مهاجرت کردند. مسیر هنری او از سال ۱۳۴۸ آغاز شد؛ زمانی که با حضور در نمایشهای صحنهای در مراکزی چون کاخ جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و مرکز رفاه، قدم به عرصه بازیگری نهاد.
پرویز پرستویی در آغاز راه حرفهای خود، دو سال پیاپی با هنرنمایی در نمایشهای «دکه» و «تسلیمشدگان»، موفق به دریافت جایزه از کاخ جوانان شد. این موفقیتها زمینهساز آشنایی او با بهزاد فراهانی و عضویت در گروه تئاتر «کوچ» شدند؛ گروهی که نقش مهمی در مسیر حرفهای او ایفا کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پرستویی با ایفای نقش در فیلم «دیار عاشقان» در سال ۱۳۶۲، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد؛ جایزهای که نقطه عطفی در آغاز درخشش سینماییاش بود.
پس از این موفقیت، او در فیلمهای مطرحی چون «شکار»، «آدمبرفی» و «لیلی با من است» حضور یافت. این آثار نهتنها جایگاه پرستویی را در میان مخاطبان تثبیت کردند، بلکه موجب شدند ابراهیم حاتمیکیا نقش حاج کاظم را در فیلم ماندگار «آژانس شیشهای» به او بسپارد.
مطالعه بیشتر: بهترین فیلم های سینمایی خوب ایرانی چند سال اخیر
افتخارات و همکاریهای ماندگار

اجرای تحسینبرانگیز پرستویی در آژانس شیشهای، نهتنها افتخارات متعددی را برایش به همراه داشت، بلکه او را به یکی از چهرههای نمادین سینمای پس از انقلاب ایران بدل کرد. او در طول سالهای فعالیت خود با اغلب کارگردانان شاخص کشور از جمله ابراهیم حاتمیکیا، محمدرضا هنرمند، کمال تبریزی، فریدون جیرانی، یدالله صمدی، کامبوزیا پرتوی و مازیار میری همکاری داشته است. از دیگر آثار شاخص در کارنامه درخشان این بازیگر میتوان به فیلمهایی مانند:
«موج مرده»، «روبان قرمز»، «مرد عوضی»، «عزیزم من کوک نیستم»، «مارمولک»، «آب و آتش»، «کافه ترانزیت» و «پاداش سکوت» اشاره کرد؛ آثاری که هرکدام بخشی از شمایل پرستویی را در ذهن مخاطب ایرانی شکل دادهاند.
سوالات متداول درباره سریال شکارگاه
داستان سریال شکارگاه چیست؟
سریال شکارگاه یک درام تاریخی معمایی است که داستان محافظت از یک گنجینه سلطنتی در دوره قاجار را روایت میکند.
کارگردان سریال شکارگاه کیست؟
نیما جاویدی کارگردان این سریال است که پیشتر فیلمهای ملبورن و سرخپوست را ساخته است.
سریال شکارگاه در چه سالی منتشر شده؟
این سریال در سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵ میلادی) از پلتفرم شیدا پخش شده است.
بازیگران اصلی سریال شکارگاه چه کسانی هستند؟
پرویز پرستویی، الهام پاوهنژاد و حسن پورشیرازی از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.
آیا سریال شکارگاه بر اساس داستان واقعی ساخته شده؟
این سریال برگرفته از داستانی تخیلی است که در بستر تاریخی دوره قاجار روایت میشود.
چند قسمت دارد سریال شکارگاه؟
فصل اول سریال شکارگاه شامل ۱۰ قسمت است.
سریال شکارگاه را از کجا میتوان دید؟
شکارگاه به صورت اختصاصی از پلتفرم شیدا قابل تماشا است.
نظرات منتقدان درباره سریال شکارگاه چگونه است؟
منتقدان بازیهای بازیگران، طراحی صحنه و فضاسازی خاص سریال را تحسین کردهاند و آن را اثری متفاوت در ژانر تاریخی میدانند.
دیدگاه
۵ دیدگاه
تا الان که ریتم خوبی داشته. بنظر تو ادامه هم سریال خوبی از آب در بیاد
داستان سریال شکارگاه خوب داره جلو میره. امیدوارم تو ادامه هم خوب باشه. حیفه اگه آخزاشو مثل بیشتر فیلم ها خراب کنن. حداقل مثل تاسیان و … نشه
با سلام. کاملا موافقم باهاتون
سریال خوبیه نیما جاویدی کارشو بلده و اینو با آکتور و سرخپوست صابت کرده فقط یکم ریتمش کنده ولی باز نسبت به آکتور فیلم تند و تیزتر پیش میره
خیلی ریتم کندی پیدا کرده مثل آکتور همونجوری حس میکنم پوچه. اصلا داستانش هیچیش به هیچیش نمیخوره واقعا….
نظر بدهید