بررسی و نقد فیلم بی همه چیز: فریادی از اعماقِ تاریکی
فیلم «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی، داستانی عمیق و تامل برانگیز را روایت می کند که در اعماق تاریکیِ بی رحمی انسان، رگه هایی از امید و رستگاری را جستجو می کند. این فیلم با به تصویر کشیدنِ تناقضاتِ زندگیِ انسان، مخاطب را به چالشی عمیق دعوت می کند و سوالات بی شماری را در ذهن او برمی انگیزد.
«بی همه چیز» با ظرافت تمام، پوچیِ دنیایِ مادی را به نمایش می گذارد و نشان می دهد که چگونه انسان در جستجویِ امیالِ خود، به تباهی کشیده می شود. این فیلم با بازی هایِ درخشانِ بازیگرانِ خود، به خصوص پرویز پرستویی و هدیه تهرانی، عمقِ بیشتری به داستان می بخشد و مخاطب را با خود همراه می کند. در ادامه به بررسیِ و نقد فیلم بی همه چیز خواهیم پرداخت و به زوایایِ پنهانِ آن خواهیم نگریست.
جدول مشخصات فیلم بی همه چیز
پیش از اینکه به سراغ بررسی و نقد فیلم بی همه چیز برویم، در جدول زیر میتوانید مشخصات این فیلم جدید را تماشا کنید:
کارگردان | محسن قرائی |
بازیگران | پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازیفر و… |
سال پخش | ۱۴۰۲-۱۴۰۳ |
تهیه کننده | جواد نوروزبیگی |
ژانر | درام |
نویسنده | محسن قرائی و محمد داوودی |
در ادامه به نقد و بررسی فیلم بی همه چیز میپردازیم پس همراه ما باشید.
خلاصه داستان فیلم بی همه چیز
فیلم «بی همه چیز» در روستایی دورافتاده و فقیرنشین اتفاق میافتد. اهالی این روستا که از فقر و فلاکت به ستوه آمدهاند، منتظر آمدنِ زنی ثروتمند به نام لی لی (هدیه تهرانی) هستند که سالها پیش از روستا مهاجرت کرده است. لی لی در بدو ورود به روستا، با استقبال گرم اهالی روبرو میشود. او که به دنبال انتقام از عشق دوران جوانی خود، امیر (پرویز پرستویی) است، به اهالی وعده میدهد که در ازای به قتل رساندن امیر، ثروت هنگفتی را به آنها خواهد داد.
این پیشنهاد وسوسهانگیز، طمع و حرص اهالی را برمیانگیزد و آنها را به جان هم میاندازد. امیر که از گذشته یِ خود و نیتِ لی لی آگاه است، تلاش میکند تا اهالی را از این توطئه نجات دهد. اما در این میان، رازهای تاریکی از گذشته یِ لی لی و امیر برملا میشود که سرنوشتِ آنها و اهالی روستا را به طور غیرقابلبرگشت تغییر میدهد.
در نقد فیلم «بی همه چیز» باید بگوییم که این اثر به بررسیِ مضامینِ پیچیدهای مانند انتقام، طمع، حرص، و قدرت میپردازد. این فیلم با به تصویر کشیدنِ تناقضاتِ زندگیِ انسان، نشان میدهد که چگونه انسان در جستجویِ امیالِ خود، به تباهی کشیده میشود.
اگر به تماشای فیلمهای ایرانی علاقهمند هستید، میتوانید نقد سریال جنگل آسفالت را در نشریه ایماژ مطالعه نمایید.
نکاتی در مورد داستان فیلم بی همه چیز
- فیلم «بی همه چیز» اقتباسی از نمایشنامهیِ «ملاقات با بانوی سالخورده» اثر فریدریش دورنمات است.
- این فیلم در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، نامزد دریافتِ ۱۴ سیمرغ بلورین شد و ۴ سیمرغ را از آنِ خود کرد.
- فیلم «بی همه چیز» با استقبالِ تماشاگران و منتقدان روبرو شد و به عنوانِ یکی از بهترین فیلم هایِ سال ۱۳۹۹ شناخته شد.
شخصیت های فیلم بی همه چیز
- لی لی (هدیه تهرانی): زنی ثروتمند که به دنبال انتقام از عشق دوران جوانی خود است.
- امیر (پرویز پرستویی): عشق دوران جوانی لی لی که در حال حاضر در روستا زندگی میکند.
- نوری (باران کوثری): دختری روستایی که به دنبال دلیل کشته شدن گاوش است.
- سایر شخصیت های فیلم عبارتند از: هادی حجازی فر، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، لاله مرزبان، زهیر یاری، عیسی یوسفیپور، خسرو پسیانی، و مهدی صباغی.
تریلر فیلم بی همه چیز
برای تماشای تیزر فیلم بیهمه چیز روی ویدیو زیر کلیک کنید:
در ادامه به نقد و بررسی فیلم بی همه چیز میپردازیم، پس همراه نشریه ایماژ باشید.
مطالعه بیشتر: معرفی لیست بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم
نقد فیلم بی همه چیز از نظر نقاط ضعف و قوت
فیلم «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی، اقتباسی آزاد از نمایشنامه مشهور «ملاقات با بانوی سالخورده» اثر فریدریش دورنمات است. این فیلم در سال ۱۳۹۹ منتشر شد و در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد دریافت ۱۴ سیمرغ بلورین شد و در نهایت ۴ سیمرغ را از آن خود کرد. فیلم “بی همه چیز” در پرداختن به مضامین پیچیدهای مانند عدالت، انتقام، و فقر و فلاکت موفق عمل میکند. قرایی با ظرافتی خاص، تناقضات و تضادهای موجود در جامعه را به تصویر میکشد.
نقاط قوت فیلم بی همه چیز:
بازیهای درخشان: بازیهای پرویز پرستویی و هدیه تهرانی از نقاط قوت فیلم است. پرستویی به خوبی نقش مردی متنفذ و مستبد را ایفا میکند و تهرانی نیز در نقش زنی زخمخورده و کینهتوز، بازی قابل قبولی ارائه میدهد.
فیلمنامه: فیلمنامه اقتباسی فیلم به خوبی نوشته شده و وفاداری قابل قبولی به متن اصلی نمایشنامه دارد.
فضاسازی: فضاسازی فیلم به خصوص در سکانسهای مربوط به روستا، حس و حال واقعگرایانهای به فیلم میبخشد.
نقاط ضعف فیلم بی همه چیز:
ضعف در پرداخت شخصیتها: به جز شخصیتهای لیلی و امیر، سایر شخصیتهای فیلم به طور کامل پرداخت نشدهاند و عمق کافی ندارند.
تغییر ناگهانی شخصیتها: در برخی از موارد، شاهد تغییر ناگهانی شخصیتها هستیم که به باورپذیری داستان لطمه میزند.
پایانبندی شعاری: پایانبندی فیلم تا حدی شعاری و غیرقابل باور است.
فیلم «بی همه چیز» با وجود برخی از ضعفها، فیلمی قابل قبول و دیدنی است. بازیهای درخشان، فیلمنامه اقتباسی قوی، و فضاسازی مناسب از نقاط قوت فیلم هستند.
پیشنهاد مطالعه نقد فیلم: نقد فیلم بی بدن را در نشریه ایماژ مطالعه کنید.
تحلیل فیلم بی همه چیز: دِهی در قاموس جامعه طبقاتی
همانطور که در پاسخ قبلی اشاره شد، فیلم «بی همه چیز» به طور ضمنی به موضوع جامعه طبقاتی میپردازد و تناقضات و تضادهای موجود در این جوامع را به تصویر میکشد. در ادامه به بسط و تحلیل این موضوع میپردازیم:
۱. تقسیمبندی طبقاتی:
طبقه ثروتمند: لیلی نماینده این طبقه است. او زنی ثروتمند و تحصیلکرده است که در گذشته مورد ظلم و بیعدالتی طبقه فرودست قرار گرفته است. او از ثروت خود به عنوان ابزاری برای انتقام و احقاق حقوق خود استفاده میکند.
طبقه فقیر: اهالی روستا نماینده این طبقه هستند. آنها مردمی فقیر و ساده هستند که به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی، ناچار به اطاعت از طبقه ثروتمند هستند. آنها برای ادامه زندگی و تامین نیازهای اولیه خود به پول و کمک طبقه ثروتمند نیاز دارند.
۲. تناقضات و تضادها:
تضاد ثروت و فقر: ثروت و تجمل لیلی در مقابل فقر و فلاکت اهالی روستا تضاد آشکاری ایجاد میکند. این تضاد در سکانسهای مختلف فیلم به وضوح به تصویر کشیده میشود. به عنوان مثال، در سکانسی، لیلی در خانه مجلل خود در حال صرف شام است، در حالی که در همان زمان، اهالی روستا در تلاش برای تهیه غذای ناچیز خود هستند.
تضاد قدرت و بیقدرتی: لیلی به دلیل ثروتی که دارد، از قدرت و نفوذ زیادی برخوردار است. او میتواند با استفاده از پول، اهالی روستا را به انجام کارهایی که میخواهد، وادار کند. در مقابل، اهالی روستا به دلیل فقر و نیازمندی، از قدرت و اختیاری برخوردار نیستند. آنها مجبورند برای بقا، تن به خواستههای لیلی بدهند.
تضاد عدالت و بیعدالتی: لیلی به دنبال عدالت برای ظلمی است که در گذشته به او شده است. او معتقد است که با مرگ امیر، قاضی ظالم روستا، عدالت اجرا خواهد شد. اما در این مسیر، خود مرتکب بیعدالتی میشود. او با پیشنهاد پول به اهالی روستا، آنها را به قتل امیر وادار میکند. این عمل لیلی، تناقض آشکار بین عدالت و انتقام را نشان میدهد.
همچنین اگر به سایر فیلم و سریالهای ایرانی با ژانر درام علاقه مند هستید، بررسی و نقد سریال در انتهای شب را از دست ندهید.
۳. نمادها:
پول: پول در فیلم «بی همه چیز» به عنوان نمادی از قدرت و نفوذ عمل میکند. لیلی با استفاده از پول، اهالی روستا را به انجام کارهایی که میخواهد، وادار میکند. پول همچنین نمادی از فساد و بیعدالتی است.
خانه: خانه لیلی در روستا، نمادی از ثروت و تجمل است. این خانه در تضاد کامل با خانههای فقیرانه اهالی روستا قرار دارد. خانه لیلی نمادی از طبقه ثروتمند و قدرت آنها است.
آتش: آتش در فیلم «بی همه چیز» نمادی از خشم و انتقام است. در سکانس پایانی فیلم، خانه لیلی به آتش کشیده میشود. این آتش، نمادی از خشم فروخورده طبقه فقیر و انتقام آنها از طبقه ثروتمند است.
فیلم «بی همه چیز» به طور تلویحی به مخاطب نشان میدهد که جامعه طبقاتی، جامعهای ظالمانه و نابرابر است. در این جوامع، ثروتمندان از قدرت و نفوذ بیشتری برخوردار هستند و فقرا به ناچار باید زیر سلطه آنها زندگی کنند. فیلم همچنین نشان میدهد که انتقام، راه حل مناسبی برای حل مشکلات اجتماعی نیست و میتواند به خشونت و بیعدالتی بیشتر منجر شود.
فیلم «بی همه چیز» به طور ظریف و دقیق به موضوع جامعه طبقاتی میپردازد و تناقضات و تضادهای موجود در این جوامع را به تصویر میکشد. فیلم نشان میدهد که چگونه ثروت و فقر، قدرت و بیقدرتی، و عدالت و بیعدالتی در کنار یکدیگر قرار میگیرند و به تناقض و خشونت منجر میشوند. فیلم “بی همه چیز” به مخاطب این پیام را میدهد که جامعه طبقاتی، جامعهای ظالمانه و نابرابر است و باید برای حل مشکلات آن، چارهای اساسی اندیشید.
همچنین شما میتوانید نقد فیلم شب داخلی دیوار را در نشریه ایماژ بخوانید.
بررسی درام و تحلیل فیلم بی همه چیز از منظر ژانر درام
فیلم «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی، داستانی پر فراز و نشیب و سرشار از احساسات را روایت میکند که به وضوح در ژانر درام جای میگیرد. این فیلم با پرداختن به مضامین پیچیدهای مانند انتقام، عدالت، و فقر و فلاکت، تماشاگر را به چالش کشیده و به تفکر و تأمل وا میدارد. تحلیل عناصر درام در فیلم «بی همه چیز» عبارتند از:
۱. شخصیتها:
- لیلی (هدیه تهرانی): زنی ثروتمند و کینهتوز که به دنبال انتقام از اهالی روستایی است که در گذشته به او ظلم کردهاند.
- امیر (پرویز پرستویی): قاضی و کدخدای روستا که ظلم و ستم روا داشته و نماد فساد و بیعدالتی است.
- اهالی روستا: مردمی فقیر و ساده که تحت ستم طبقه ثروتمند قرار دارند.
۲. پیرنگ:
- طرح: بازگشت لیلی به روستا پس از ۲۰ سال و پیشنهاد او برای قتل امیر در قبال پول.
- گره: کشمکش بین لیلی و اهالی روستا در مورد قبول یا رد پیشنهاد او.
- فراز و نشیب: تغییر نظر اهالی روستا در مورد قتل امیر، پشیمانی لیلی از پیشنهاد خود، و تلاش برای جلوگیری از قتل.
- اوج: مرگ امیر به دست یکی از اهالی روستا.
- گرهگشایی: آتشسوزی خانه لیلی و نابودی ثروت او.
۳. تم:
- انتقام: تم اصلی فیلم، انتقام لیلی از ظلمی است که در گذشته به او شده است.
- عدالت: فیلم به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا انتقام، راه حل مناسبی برای رسیدن به عدالت است؟
- فقر و فلاکت: فیلم به تصویر میکشد که چگونه فقر و فلاکت، انسانها را به انجام کارهایی وادار میکند که شاید در شرایط عادی انجام نمیدادند.
۴. لحن:
- جدی: فیلم لحنی جدی و غمانگیز دارد و به مضامین سنگینی میپردازد.
- تراژیک: سرنوشت شخصیتهای فیلم، به خصوص لیلی و امیر، تراژیک و غمانگیز است.
۵. فضاسازی:
- روستایی: فضای فیلم روستایی و سنتی است که به حس و حال فیلم عمق میبخشد.
- تاریک: فضای فیلم تا حدودی تاریک و غمانگیز است که با مضمون فیلم همخوانی دارد.
تحلیل دیالوگها:
- دیالوگهای فیلم، کوتاه و گزنده هستند و به خوبی شخصیتها و موقعیتهای فیلم را به تصویر میکشند.
- استفاده از زبان محلی در دیالوگها، به واقعگرایی فیلم میافزاید.
تحلیل بازیها:
- بازیهای فیلم، به خصوص بازی هدیه تهرانی و پرویز پرستویی، بسیار درخشان و باورپذیر است و بههیچ وجه اگزجره و غلو شده به تصویر کشیده نشدهاند و همه چیز در بستری رئال تصویر شدهاند، تیپها و کاراکترهای چند بعدی در کنار هم به غنای اثر افزودهاند.
- بازیگران به خوبی توانستهاند شخصیتهای پیچیده فیلم را به تصویر بکشند.
مطالعه بیشتر: معرفی سریال ازازیل
فیلم «بی همه چیز» یک درام قوی و تاملبرانگیز است که به وضوح در ژانر درام جای میگیرد. این فیلم با پرداختن به مضامین پیچیده و استفاده از عناصر درام، تماشاگر را به تفکر و تأمل وا میدارد. همچنین شما میتوانید تحلیل و نقد سریال گردن زنی را نیز که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است را نیز مطالعه کنید.
نظر مخاطبان درباره فیلم بی همه چیز
در نقد فیلم بی همه چیز باید بگوییم که نظرات مختلفی را از سوی مخاطبان دریافت کرده است. برخی از مخاطبان از فیلم به دلیل بازیهای درخشان، فیلمنامه قوی، و پرداختن به مضامین پیچیده، استقبال کردهاند.
نظرات مثبت:
- فیلمی قوی و تاملبرانگیز بود.
- بازی هدیه تهرانی و پرویز پرستویی عالی بود.
- فیلم به خوبی به موضوع جامعه طبقاتی پرداخت.
- فیلمی غمانگیز و تراژیک بود.
- فیلمبرداری و فضاسازی فیلم خیلی خوب بود.
- دریافت نمره ۷.۲ از ۱۰ در سایت IMDb
نظرات منفی:
- فیلم به لحاظ روانی طاقتفرسا و آزاردهنده بود.
- پایانبندی فیلم قابل قبول نبود.
- فیلم به اندازه کافی ریتم تند و هیجانانگیزی نداشت.
- برخی از شخصیتهای فیلم به طور کامل پرداخت نشده بودند.
- داستان فیلم قابل پیشبینی بود.
در مجموع، پایان فیلم بی همه چیز نشان میدهد که فیلمی قابل قبول و دیدنی است که میتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
اگر دوست دارید نقد بهترین سریالهای ایرانی را بخوانید، میتوانید نقد سریال افعی تهران را نیز در وبسایت نشریه ایماژ مطالعه کنید.
جمعبندی
فیلم «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی، داستانی پر فراز و نشیب و سرشار از احساسات را روایت میکند که به وضوح در ژانر درام جای میگیرد. این فیلم با پرداختن به مضامین پیچیدهای مانند انتقام، عدالت، و فقر و فلاکت، تماشاگر را به چالش کشیده و به تفکر و تأمل وا میدارد.
فیلم «بی همه چیز» در نشریه ایماژ با استفاده از عناصر درام به طور کلی، داستانی جذاب و تاملبرانگیز را روایت میکند. بازیهای درخشان، دیالوگهای قوی، و فضاسازی مناسب، از نقاط قوت این فیلم هستند. فیلم «بی همه چیز» به مخاطب این پیام را میدهد که جامعه طبقاتی، جامعهای ظالمانه و نابرابر است و باید برای حل مشکلات آن، چارهای اساسی اندیشید. همچنین نشریه ایماژ نقد و بررسی بهترین فیلم های جنایی و سایر ژانرها را پوشش میدهد که میتواند بهترین منبع بررسی و نقد فیلم برای شما باشد.
سوالات متداول
موضوع فیلم سینمایی بی همه چیز چیست؟
فیلم بی همه چیز به دنبال انتقام زنی ثروتمند به نام لیلی از اهالی روستایی است که در گذشته به او ظلم کردهاند.
ژانر فیلم بی همه چیز چیست؟
فیلم بی همه چیز در ژانر درام قرار میگیرد.
بازیگران فیلم بی همه چیز کیستند؟
هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، باران کوثری، مهراب قاسمخانی، و هادی حجازیفر از جمله بازیگران فیلم “بی همه چیز” هستند.
کارگردان فیلم سینمایی بی همه چیز کیست؟
محسن قرایی کارگردان فیلم بی همه چیز است.
آیا فیلم بی همه چیز قشنگه؟
فیلم بی همه چیز فیلمی قابل قبول و دیدنی است. بازیهای درخشان، فیلمنامه اقتباسی قوی، و فضاسازی مناسب از نقاط قوت فیلم هستند.
آخر فیلم بی همه چیز چه میشود؟
برای اینکه بدانید آخر فیلم سینمایی بی همه چیز چه میشود، توصیه میشود تا حتما این فیلم را تماشا کنید.
چرا شهاب حسینی از فیلم بی همه چیز انصراف داد؟
برخی منابع نیز مشکلات مالی و عدم توافق بر سر دستمزد را دلیل این جدایی عنوان کرده اند. جواد نوروزبیگی، تهیه کننده فیلم بی همه چیز، در مصاحبه ای انصراف شهاب حسینی را توافقی عنوان کرد و گفت که حسینی در چند سکانس اولیه فیلم بازی کرده بود، اما در ادامه از پروژه جدا شد. هادی حجازی فر جایگزین شهاب حسینی در این فیلم شد.
دیدگاه
۱۲ دیدگاه
فیلم خوبی بود و بازیهای جذابی داشت منکه دوسش داشتم ممنون از نقد خوبتون
خوبه؟ ببینمش؟
مطمئنین فیلمو دیدین شما؟ چون نوری دختر امیر نبود..
چرا فیلمی که ما دیدیم، آتش زدن نداشت و امیر هم خودش خودشو کشت.
اگه میخواید برای بقیه اسپویل نشه اصلا خب نقدو نمینوشتین.
دقیقا
با خانم تهرانی موافقم
فیلم بی همه چیز بنظرم بدک نبود. میشه گفت ببینیدش
واقعآ عالی بود، سوای آقای پرستویی و خانم تهرانی که درخشیدند میخواستم خانم کوثری و آقای حجازی فر و آقای کریمی هم اضافه کنم. کلا فیلم اسکار بود.
من با دیدن فیلم فقط به یه نتیجه رسیدم
تو این فیلم فقط یه نفر بی همه چیز نبود همه بی همه جیز بودن
همه همه چیزشونوباختن
همه به تباهی رفتن
ذخایر اهالی نوری دکتر امیر همسرش اهالی روستا….
اشاره کردین به وفاداری زیاد به داستان اصلی ولی فقط خط داستانی اولیه اش از روی نمایشنامه اصلیه.
و اشاره کردین به خانه مجلل لی لی.در واقع در فیلم هیچ تصویری از زندگی مجلل لی لی نشون داده نمیشه و فقط لباسها و دک و پزش دیده میشه و اینکه در کلام میگه پول میده.اون خونه هم اگر دقت کرده باشین خونه اهالیه که میزبانش میشن و یه خونه روستایی معمولیه.خانه لی لی همون مخروبه ایه که در میانه فیلم به دیدنش میره و با حسرت و اندوه نگاهش میکنه.
مهمترین نقطه ضعف فیلم به نظرم عدم تناسب هدیه تهرانی با پرویز پرستوییه.اسم نمایشنامه هم ملاقات بانوی سالخورده است.مثلا هدیه تهرانی چطور میتونسته زن قبلی زندگی پرستویی قبل از مهتاب نصیرپور بوده باشه؟به علاوه پایان فیلم خیلی دم دستی و لوس انجام میشه.کلا تمام فیلم بحث اینه که آیا مردم حاضر میشن امیر رو بخاطر پول بکشن یا نه،بعد آخرش خیلی راحت و ساده و بی دغدغه عملیات انجام میشه اونم به بدترین و بی منطق ترین شکلی.
این فیلم خیلی قشنگ نشون داد که چطور آحاد جامعه حزب باد هستند و منافع خودشون رو ارجح تر از همه چیز میدونن. آدم هایی که به راحتی موضع خودشون رو بخاطر پول تغییر میدن و به نوعی همیشه دنبال پاچه خواری هستند.
هرچیزی از نقد رو که میخواستم شما اینجا بهش اشاره کردید.
ممنون بابت نقد کاملتون
به نظرم منتقد فیلم یک ورژن دیگه ای از فیلم رو دیده
آتش زدن خونه لی لی! بازی مهراب قاسم خانی ! استفاده از زبان محلی ! کجای فیلم بود که ندیدیم
نظر بدهید