معرفی سریال وحشی هومن سیدی با بازی جواد عزتی!
در معرفی سریال وحشی میتوان گفت که به کارگردانی هومن سیدی از تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ به طور اختصاصی از پلتفرم فیلمنت پخش خواهد شد. این سریال که جدیدترین اثر هومن سیدی است، با انتشار آنونس رسمی خود، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
در آستانه پخش این سریال، اطلاعات جدیدی از آن منتشر شده است. روابط عمومی فیلمنت اعلام کرده که «وحشی» در ژانری متفاوت نسبت به آثار قبلی هومن سیدی ساخته شده و بازیگران مطرحی در آن به ایفای نقش پرداختهاند.
تریلر سریال وحشی هومن سیدی
برای دیدن تیز فوقالعاده سریال وحشی ساخته جدید هومن سیدی روی ویدوی زیر کلیک کنید تا با فضای داستانی تازهترین اثر سیدی اشنا شوید:
بنظر میرسد که سریال جدید هومن سیدی میتواند به عنوان یکی از بهترین عناوین شبکه نمایش خانگی باشد.
مطالعه بیشتر: بررسی و نقد سریال بلیط یک طرفه
زمان پخش سریال وحشی
سریال «وحشی» به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی، از دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ به طور اختصاصی از طریق پلتفرم فیلمنت پخش خواهد شد. این سریال که توسط محمدرضا صابری تهیه شده، دومین همکاری مشترک جواد عزتی و نگار جواهریان با هومن سیدی در قالب بازیگر و کارگردان به حساب میآید.
بازیگران سریال وحشی
با توجه به سابقه درخشان هومن سیدی در ساخت آثار پرمخاطب و حضور بازیگران مطرحی همچون جواد عزتی و نگار جواهریان، انتظار میرود سریال وحشی با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شود. این سریال نوید یک اثر متفاوت و جذاب را میدهد که میتواند تجربهای هیجانانگیز را برای بینندگان رقم بزند.
جواد عزتی و نگار جواهریان، دو بازیگر مطرح سینمای ایران، پیش از این نیز سابقه همکاری با هومن سیدی، کارگردان سریال «وحشی»، را داشتهاند. عزتی ۱۵ سال پیش در فیلم «آفریقا»، نخستین ساخته بلند سیدی، ایفای نقش کرده و جواهریان نیز ۱۱ سال قبل در فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» در کنار او حضور داشته است. علاوه بر این دو بازیگر، احسان امانی، علیرضا ثانیفر، مهدی صباغی و محمد صابری نیز از دیگر بازیگران سریال «وحشی» هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختهاند.
مطالعه بیشتر: بهترین فیلم های سینمایی خوب ایرانی چند سال اخیر
عوامل سریال وحشی
تیم سازنده این اثر سینمایی، ترکیبی از هنرمندان با تجربه و متخصص در زمینههای مختلف سینمایی است. مرتضی نجفی به عنوان مدیر فیلمبرداری، محسن نصراللهی در مقام طراح صحنه و مدیر هنری، مارال جیرانی مسئولیت طراحی لباسها را بر عهده دارند. مهران ملکوتی به عنوان مدیر صدابرداری و عظیم فراین به عنوان طراح گریم، نقش مهمی در خلق فضای صوتی و بصری فیلم ایفا میکنند. حسین خضوعی به عنوان سرپرست گروه کارگردانی و رسول حسینی به عنوان برنامه ریز، وظیفه هماهنگی و مدیریت فرآیند تولید را بر عهده دارند.
مطالعه بیشتر: معرفی فیلم موسی کلیم الله
کارگردان و تدوینگر سریال وحشی خود سیدی است!
در بخشهای فنی، هومن سیدی تدوین فیلم را انجام داده و نیک رایش و جارو مسرشمیت موسیقی متن را ساختهاند. زهره علیاکبری به عنوان صداگذار و داوود ملک به عنوان فیلمبردار، در خلق تجربه شنیداری و دیداری فیلم نقش داشتهاند. عماد طاهری به عنوان مدیر تولید و بیتا اخلاقی به عنوان طراح جلوههای بصری، مسئولیت مدیریت و اجرای جنبههای فنی و تولیدی فیلم را بر عهده دارند.
همچنین، فربد جلالی اصلاح رنگ، آرش آقابیک جلوههای ویژه میدانی و امیر بدری طراحی بدلکاری فیلم را انجام دادهاند. پونه خامین به عنوان منشی صحنه و محمد بدرلو به عنوان عکاس، سایر اعضای تیم سازنده را تشکیل میدهند. در این مقاله سعی شد معرفی سریال وحشی بصورت کامل در نشریه ایماژ انجام شود.
نقد سریال وحشی هومن سیدی

سریال «وحشی»، تازهترین اثر هومن سیدی با نقشآفرینی جواد عزتی و نگار جواهریان، از امروز در فیلمنت به مخاطبان عرضه شد. این دومین تجربهی سیدی در ساخت سریال پس از «قورباغه» است که همچنان از آثار برجستهی شبکهی نمایش خانگی به شمار میرود. «وحشی»، آنطور که در تیتراژ آن آمده، اقتباسی از یک داستان واقعی است؛ هومن سیدی پیش از این نیز سابقهی ساخت فیلم با الهام از وقایع حقیقی را در کارنامهی خود دارد. جواد عزتی در این سریال ایفاگر نقش داود اشرف، یک کارگر معدن است که همراه با والدین سالخوردهاش زندگی میکند و درگیر عشقی است و تلاش میکند با صبوری و درایت، مسائل و مشکلات پیش رو را حل و فصل کند.
سریال «وحشی» با نماهای بسیار نزدیک و متمرکز از فضاهای داخلی یک معدن آغاز میشود. شیوهی کارگردانی، تدوین و صداگذاری این تصاویر به خوبی اتمسفر تاریک و تلخ داستان را برای مخاطب ترسیم میکند؛ موضوعی که در تیتراژ ابتدایی نیز با هشداری دربارهی خشونت موجود در سریال، بر آن تاکید میشود. در ادامه، یک برداشت بلند، گروهی از مدیران معدن را سوار بر بالابر نشان میدهد که به سمت سطح زمین حرکت میکنند و همزمان عنوانبندی سریال به نمایش درمیآید. پس از رسیدن بالابر، مخاطب با جمعیتی انبوه از کارگران مواجه میشود که در حالت اعتراض و بلاتکلیفی گرد هم آمدهاند.
با در نظر گرفتن قسمت نخست و تیزر سریال، برداشت روشنی از این سکانس قابل تصور است. به نظر میرسد وحشی داستان داود را روایت میکند؛ شخصیتی که علیرغم تلاشهایش، ناخواسته به ورطهی یک بازی تاریک و بیبازگشت کشیده میشود و گویی از یک تاریکی به تاریکی عمیقتری سقوط میکند. این موضوع در سکانس افتتاحیه نیز مشهود است؛ جایی که او ابتدا در فضای تاریک معدن به تصویر کشیده میشود و با رسیدن به روشنایی روز، خود را در میان انبوهی از کارگران معترض گرفتار میبیند. این نوع طراحی صحنه نشان میدهد که او پیوسته از یک گرفتاری به گرفتاری دیگر قدم میگذارد.
بررسی سریال وحشی هومن سیدی

یکی از ویژگیهای همیشگی آثار هومن سیدی، علاقهی او به ارجاع دادن به فیلمها، صحنهها و فضاهای مورد علاقهاش از دیگر آثار سینمایی بوده است. این موضوع گاهی با برچسب کپیکاری مواجه شده و در مواردی نیز به عنوان ادای دین هنرمندانه به دیگر فیلمسازان تلقی شده است. این رویکرد در سکانس افتتاحیهی فیلم جدید او نیز مشهود است. میزانسنی که پیشتر توصیف شد، یادآور سکانس آغازین فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی است؛ جایی که رحیم پس از خروج از زندان و بالا رفتن از داربستهای یک منطقهی در حال بازسازی، در میان نردهها گم میشود و گویی در زندانی دیگر گرفتار میآید. این موقعیت ابتدایی، شباهتهای قابل توجهی با فیلم فرهادی دارد.
این سکانس از فیلم «وحشی» ما را در میان کارگرانی قرار میدهد که به دلیل پرداخت نشدن دستمزدهایشان، با کارفرمای خود درگیر شدهاند. در این آشفتگی، شخصیت داود تلاش میکند با حفظ آرامش و سنجیدن جوانب مختلف، از بروز رفتارهای احساسی جلوگیری کند تا مبادا همین اعتراضات، آخرین کورسوی امید او برای دریافت مطالباتش را نیز از بین ببرد. این موقعیت، یادآور سکانس آغازین فیلم جنجالی «برادران لیلا» ساختهی سعید روستایی است. در آن فیلم نیز شاهد اعتراض کارگران یک کارخانه بودیم و شخصیت علیرضا با بازی نوید محمدزاده، سعی داشت از همراهی با معترضان خودداری کند تا بهانهای به دست کارفرمایان یا نیروهای امنیتی ندهد.
تحلیل سریال وحشی؛ تمرکز بر یکهتازی

در قسمت نخست سریال «وحشی»، تمرکز قابل توجهی بر شخصیتپردازی داود معطوف شده است. پس از صحنهی درگیری ابتدایی، مخاطب شاهد تعاملات او در موقعیتهای گوناگون و با افراد مختلف است که همگی بر ویژگی بارز «مدارا» در او تأکید دارند. او در گفتگو با همکارانش تلاش میکند تا آنها را از تصمیمات عجولانه و واکنشهای احساسی باز دارد. همچنین، در سکانس مربوط به فروش زمین، اشاراتی گذرا به گذشتهی پر فراز و نشیب او میشود؛ زندگیای که ظاهراً با مواد مخدر، قاچاقچیان و فقدان برادرش پیوند خورده است. با توجه به سابقهی هوتن سیدی در سریال «قورباغه» و استفادهی او از فلاشبکها برای раскрыть ابعاد مختلف شخصیتها، احتمالاً در قسمتهای آتی شاهد دیالوگها یا فلاشبکهایی خواهیم بود که زوایای بیشتری از این بخش زندگی داود را برای مخاطب روشن میسازد.
با این حال، اوج هنرنمایی این قسمت از «وحشی» در سکانس پایانی آن نمایان میشود؛ جایی که فیلمنامه با یک چرخش هوشمندانه و باورپذیر، مسیر داستان را دگرگون میکند. در این لحظه، همان ویژگی شخصیتی که پیشتر به عنوان نقطهی قوت کاراکتر داود به تصویر کشیده شده بود، تبدیل به پاشنهآشیل او میشود و او را در مخمصهای بزرگ گرفتار میکند. هنگامی که داود پس از انجام معاملهی زمین در حال بازگشت است، با دو کودک مواجه میشود که پیاده به سوی خانهشان میروند. او با نیت خیر آنها را سوار میکند و شروع به صحبت با آنها میکند؛ سخنانی که دقیقاً بازتابدهندهی همان روحیهی محتاط و دوراندیش اوست که در صحنههای قبلی شاهد بودیم و همواره سعی داشت با در نظر گرفتن جوانب مختلف، از خطرات احتمالی پیشگیری کند. همین نصیحتهای بهظاهر خیرخواهانه، مبنی بر عدم اعتماد به غریبهها، ناخواسته بذر ترس را در دل کودکان میکارد و در نهایت منجر به تصمیم آنها برای فرار از خودرو میشود. در این میان، استفادهی ظریف و مؤثر از یک پارچهی خونی که از صحنهی رفتن به بیمارستان در ماشین داود باقی مانده بود، به طرز چشمگیری به این ترس دامن میزند و با دیدن آن توسط دختربچه، او را در تصمیم خود برای ترک خودرو مصممتر میسازد. این کاشت و برداشت هنرمندانه در این سکانس، اوج ظرافت فیلمنامه را به نمایش میگذارد.
ماشین دربوداغان داود نه تنها وسیلهی نقلیهی او، بلکه استعارهای از وضعیت روحی و جسمی خود اوست؛ انسانی آسیبدیده که به سختی تلاش میکند تا ظاهر خود را حفظ کند. تیزر سریال نشان میدهد که سرنوشت، داود را به زندان میکشاند و این حادثه بذرهای خشم افسارگسیختهای را در وجود او میکارد. با توجه به مضمون سریال، میتوان دریافت که داستان حول محور دگرگونی تدریجی داود، از یک کارگر ساده به یک فرد شرور و قانونشکن، شکل میگیرد.
بررسی و نقد سریال وحشی؛ تراژدی غیرمنتظره

نقطهی قوت قسمت نخست سریال در نحوهی شکلگیری این تراژدی نهفته است؛ تحولات داستان به شکلی کاملاً طبیعی و منطقی پیش میرود و از اتفاقات تصادفی و غیرمنتظره که در برخی آثار مشابه دیده میشود، خبری نیست. پس از وقوع فاجعه و در پی نگاههای هراسان و مضطرب داود، که به خوبی نمایانگر نگرانی عمیق اوست، واکنش بعدی او نیز کاملاً با شخصیتپردازیاش همخوانی دارد. یادآوری دیالوگ قبلی او در ماشین، مبنی بر اهمیت نظر دیگران، نشان میدهد که ترس از عواقب کار و نگاههای احتمالی مردم، او را به فرار وا میدارد.
با وجود تمام آنچه گفته شد، قسمت نخست سریال «وحشی» به عنوان یک آغاز امیدوارکننده و رضایتبخش به نظر میرسد و پتانسیل روایت یک داستان جذاب و پر از جزئیات را دارد. با نگاهی دوباره به تیزر سریال، مشخص میشود که شخصیت داود به زندان میافتد و احتمالاً نگار جواهریان در نقش یک وکیل به داستان اضافه خواهد شد. این حوادث و درگیریها به تدریج بذر کینه و خشم عمیق و غیرقابل کنترلی را در وجود داود میکارند. با توجه به شعار سریال، میتوان حدس زد که محور اصلی داستان، تحول داود از یک کارگر ساده به یک فرد شرور و خلافکار خواهد بود؛ ایدهای که تا حدودی در فیلم «جنگ جهانی سوم» نیز دیده شده بود.
باید منتظر ماند و دید که هومن سیدی، کارگردان این اثر، در قسمتهای آتی چه مسیری را برای داستان رقم خواهد زد. او پیش از این نشان داده که از ایدههای خلاقانه و توانایی در اجرای ماهرانه آنها برخوردار است، هرچند گاهی در پیوند دادن این ایدهها به یکدیگر و خلق یک انسجام طبیعی در اثرش با مشکل مواجه شده است. با این حال، روند روایی قسمت اول «وحشی» این امیدواری را ایجاد میکند که میتوان به ادامهی این سریال خوشبین بود. به هر حال، امیدواری همواره وجود دارد!
سوالات متداول
سریال وحشی چند قسمت دارد؟
«وحشی» (The Savage) به کارگردانی هومن سیدی باشد، فصل اول این مینیسریال شامل ۸ قسمت است.
سریال وحشی کی پخش میشود؟
سریال «وحشی» از دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ (معادل ۱۴ آوریل ۲۰۲۵) بهصورت انحصاری روی پلتفرم فیلمنت پخش میشود.
دیدگاه
۱ دیدگاه
قسمت یک که واقعا وحشیانه شروع شد. ترکیب هومن سیدی و جواد عزتی چه شود.
نظر بدهید