بررسی و نقد فیلم تفریق | خود ترسناک، خود مهربون
یکی از فیلمهای متفاوتی که چندی پیش متاسفانه نسخه غیرقانونی آن در شبکههای اجتماعی منتشر شد فیلم «تفریق» ساخته جدید مانی حقیقی بود. «تفریق» یکی از جدیدترین فیلمهای سینمای ایران به کارگردانی مانی حقیقی و تهیهکنندگی مجید مطلبی است. در این فیلم نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی بهعنوان بازیگران اصلی حضور دارند. داستان متفاوت، حس و حال عجیب و غریب و بازیگری متفاوت همه و همه مواردی هستند که در نقد فیلم تفریق قرار به آنها بپردازیم. پس همراه نشریه ایماژ باشید تا با هم بررسی کنیم که موضوع فیلم تفریق چیست؟ و آیا این فیلم را میتوان یکی از آثار موفق در کارنامه حقیقی بدانیم یا خیر!؟ همچنین داستان کامل فیلم تفریق به همراه نقد آن در ادامه آورده شده است.
داستان کامل فیلم تفریق
داستان کامل فیلم تفریق از این قرار است که وقتی فرزانه (ترانه علیدوستی) مردی را در اتوبوس شهری می بیند که شباهت زیادی به شوهرش، جلال (نوید محمدزاده) دارد، او را تا ساختمانی ناآشنا تعقیب میکند. در آنجا، او می بیند که ساکنان به او سلام می کنند که گویی او را می شناسند و از خیابان تماشا می کند که او وارد آپارتمانی می شود تا با زن دیگری ملاقات کند. فرزانه سه ماهه باردار است و به سختی در شغل خود به عنوان مربی رانندگی کار میکند. او متقاعد شده است که جلال را در یک رابطه عاشقانه گرفتار شده دیده است.
وقتی آنها درباره آن بحث میکنند، او درباره حقایق خود قاطع است و به او یادآوری میکند که در آن زمان کیلومترها دورتر بوده است. فرزانه شروع به از هم پاشیدن میکند، اما قسم می خورد که او را دیده است، و از آنجا که نمیتواند رها کند، پیش از کشف ناخوشایند مردی که در اتوبوس است، به کشیدن نخها و از بین رفتن رابطهاش با جلال ادامه میدهد.
همچنین اگر به دنبال ملودرام عاشقانه ایرانی هستید، میتوانید نقد فیلم تصور را مطالعه کنید و آخر هفته خود را به تماشای آن اختصاص دهید.
تیزر فیلم تفریق
پیش از رفتن به سراغ نقد فیلم تفریق مانی حقیقی برای تماشای تیزر فیلم میتوانید روی ویدیوی زیر کلیک کنید تا کمی ماجرا در ذهنتان تازه شود و بهتر باقی مطالب را درک کنید:
قبل از اینکه نقد فیلم سینمایی تفریق را مطالعه نمایید، بهتر است بدانید که میتوانید نقد فیلم شب داخلی دیوار که یکی از پرطرفدارترین فیلمهای ایرانی است را نیز در نشریه ایماژ بخوانید.
نقد فیلم تفریق
در نقد فیلم تفریق باید بیان شود که بیش از هرچیزی یک اثر جدید و پیچیده است. همین پیچیدگی بیش از حد در بطن پیرنگ فیلم باعث شده تا کمی غیرقابل درک باشد. از این رو در نقد فیلم ایرانی تفریق بیش از هر چیزی باید به این مسئله توجه کنیم که به عنوان یک اثر ضدپیرنگ، یا اگر بخواهیم سادهتر بگوییم فیلمی که به هیچ وجه از ساختار کلاسیک قصه گویی بهره نمیبرد، چگونه باید نگریست؟
آیا باید همه حواسمان را معطوف کنیم به اینکه صرفا یک اثر نوین در سینمای ایران ساخته شده است و بس یا نوآوری را کنار بگذاریم و به دنبال سختیهای الکی داستان برویم و با یک مخاطب گیج و گنگ طرف باشیم؟
قطع به یقین، برای رسیدن به نقد فیلم سینمایی تفریق باید بین این مسیر حرکت کرد. فیلم بدون شک مسئله مهمتری در بطن خود دارد و آن درون مایه است. چون حقیقی توجه بیش از حدی به درون مایه اثر خود داشته است، از این رو نتوانسته آنطور که باید و شاید، پلاتهای سینمایی خود را دقیق و شفاف برای مخاطب بیان کند.
نقد سریال گناه فرشته را در نشریه ایماژ مطالعه نمایید.
نقد و بررسی فیلم تفریق مانی حقیقی کمی سخت و پیچیده است. اول از این جهت که نه میتوانی فیلم را بد بدانی و نه خوب و دوم از آن رو که نمیدانی همچین فیلمی اصلا مناسب حال سینمای کنونی و مخاطب کنونی سینمای ایران است یا خیر؟ مسئله من خوب و من بد در فیلم شفاف بیان شده است و خوشبختانه مخاطب این را درک میکند اما مسئله دوحضور یکسان در یک خط زمانی را شاید کمتر کسی بتواند هضم کند.
در فیلم سینمایی تفریق ترانه علیدوستی جایگزین پریناز ایزیار شد. در ابتدا قرار بود ایزدیار نقش او را بازی کند اما به دلیل کرونا و مریضی مانی حقیقی پروژه به تعویق افتاد و در نتیجه به دلیل درگیری ایزدیار با پروژههای دیگرش، نقش او به ترانه علیدوستی رسید. بازیهای فیلم جذاب و دوست داشتنی است. مخصوصا ترانه علیدوستی عزیز که توانسته دو نقش کاملاً متمایز و به اندازه را بازی کند.
نوید محمدزاده هر قدر که رول خشن و جدیاش را خوب بازی کرده است اما متاسفانه نقش ملو و آرومش را کمی خوب از آب در نیاورده است. اما از هر جهت بازی شیرین و جذابی ارائه دادهاند. در بررسی فیلم تفریق باید به این مسئله توجه کرد که بخش اعظمی از پیچیدگی فیلم را البته که بازیگرانش هم به دوش میکشند. بازیها گاهی دچار تناقض میشوند و همین تناقض در رفتار، الگوها و انگیزهها باعث میشود تا پیرنگ فیلم هم به مسئله بخورد.
نوید محمدزاده هم بعد از شروع طوفانی بازیگریاش، به نظر میرسد دیگر چیز خاصی برا ارائه ندارد و کم فروغتر از دوران «سرخپوست»، «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» ظاهر شده است.
اما شاید سوال اصلی برای هر مخاطبی این باشد که مفهوم فیلم تفریق چیست؟ در واقع فیلم میخواهد با یک نگاه پارادوکسیکال بسنجد که آدمها چگونه میتوانند لحظات خود را با من خوب یا بدشان متفاوت کنند. در واقع با اینکه ژانر فیلم تفریق نسبت به سینمای اجتماعی زده کنونی ما بسیار متفاوت است و سعی کرده است درام خودش را نوعی پیشببرد که جلوهای دیگر داشته باشد اما شاید نتوان تفریق را در حافظه بلند مدتمان حفظ کنیم.
در واقع نقدهای فیلم تفریق همگی در این موضوع توافق نظر دارند که این فیلم همانقدر که یس سر و صدا کارهایش انجام شد، همانقدر هم بی سر و صدا باقی خواهد ماند و مخاطب زیاد با آن ارتباط برقرار نخواهد کرد. از اینکه تا انتهای تحلیل فیلم تفریق همراه نشریه ایماژ بودید از شما صمیمانه قدردانیم و امیدواریم نکاتی که گفته شد برایتان مفید واقع شده باشد. همچنین شما میتوانید سایر نقدهای جذاب مانند نقد فیلم ملاقات خصوصی را نیز در نشریه ایماژ مطالعه کنید.
سوالات متداول
نظرات درباره فیلم تفریق چیست؟
اغلب منتقدان و سایتهای نقد و تحلیل فیلم روی این موضوع اتفاق دارند که فیلم تفریق آنچنان که باید و شاید در جذب مخاطب امروزی سینمای ایران موفق عمل نکرده است.
نظر منتقدین درباره فیلم تفریق چیست؟
بیشتر منتقدین فیلم تفریق را یک درام گیج کننده و سخت دانستهاند که بیخودی پیرنگ اصلی خودش را درگیر مسائل الکی و پوچ کرده است و در تاریخ سینمای ایران هرچند فیلم جدیدی است اما ماندگار نخواهد شد.
ماجرای فیلم تفریق چیست؟
همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، داستان کامل فیلم تفریق از این قرار است که وقتی فرزانه (ترانه علیدوستی) مردی را در اتوبوس شهری می بیند که شباهت زیادی به شوهرش، جلال (نوید محمدزاده) دارد، او را تا ساختمانی ناآشنا تعقیب میکند. در آنجا، او می بیند که ساکنان به او سلام می کنند که گویی او را می شناسند و از خیابان تماشا می کند که او وارد آپارتمانی می شود تا با زن دیگری ملاقات کند. فرزانه سه ماهه باردار است و به سختی در شغل خود به عنوان مربی رانندگی کار میکند. او متقاعد شده است که جلال را در یک رابطه عاشقانه گرفتار شده دیده است.
وقتی آنها درباره آن بحث میکنند، او درباره حقایق خود قاطع است و به او یادآوری میکند که در آن زمان کیلومترها دورتر بوده است. فرزانه شروع به از هم پاشیدن میکند، اما قسم می خورد که او را دیده است، و از آنجا که نمیتواند رها کند، پیش از کشف ناخوشایند مردی که در اتوبوس است، به کشیدن نخها و از بین رفتن رابطهاش با جلال ادامه میدهد.
دیدگاه
۱ دیدگاه
سلام. نقد فیلم تفریق خیلی خوب و تخصصی بود. ممنونم که نقدهای فیلم هارو بصورت تخصصی مینویسید و باعث میشید که مخاطب شما دید بهتری پیدا کنه.
نظر بدهید