برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بررسی و نقد فیلم سینمایی مست عشق؛ معلق در هوا

فیلم سینمایی مست عشق بعد از مدت‌ها کش‌وقوس فراوان، سرانجام در اردیبهشت امسال به اکران عمومی درآمد. فیلمی که حواشی زیادی در پروسه ساخته‌شدنش وجود داشت و حالا با کلی سروصدا در سینماهای کشور به اکران درآمده است. در ادامه با نقد فیلم سینمایی مست عشق در نشریه ایماژ همراه ما باشید.

تریلر فیلم مست عشق

برای تماشای تیزر فیلم مست عشق روی ویدیو زیر کلیک کنید تا با فضای این فیلم بیشتر آشنا شوید:

 در ادامه به طور کامل به نقد و بررسی فیلم مست عشق خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

جدول اطلاعات فیلم مست عشق

پیش از رفتن به سراغ بررسی و نقد فیلم مست عشق، اطلاعات جدیدترین اثر حسن فتحی را در جدول زیر می‌توانید مطالعه کنید:

کارگردان  حسن فتحی
بازیگران شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، حسام منظور و…
سال انتشار ۱۴۰۳
ژانر رومنس/درام
امتیاز ایماژ به فیلم ۵ از ۱۰

همچنین وبسایت معتبر IMDb نمره ۸.۲ از ۱۰ را برای مست عشق در نظر گرفته است.حالا که اطلاعاتتان درباره فیلم تکمیل شد، به سراغ تحلیل فیلم مست عشق با بازی شهاب حسنی و پارسا پیروز فر می‌رویم.

نقد فیلم مست عشق؛ رومنس به سبک فتحی

نقد فیلم مست عشق

نگارنده در نقد فیلم بی بدن به این نکته اظهار داشته بود که در حال حاضر سینمای ما به دو قطب اجتماعی و کمدی تقسیم شده است، حال پس از مدت‌ها فیلمی اکران شده که موضوعی تاریخی دارد، درباره‌ی دو بزرگ‌مرد تاریخ ما یعنی مولانا و شمس تبریزی است، دو شخصیت ایرانی و تأثیرگذار. پس خبری از کلیشه‌های رایج در سینمای ما نیست و از همه مهم‌تر فیلم از بازیگران مطرح ایرانی و ترکیه‌ای استفاده می‌کند.

پارسا پیروزفر در نقش مولانا و شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، فیلم در حوزه سینمای فراملی قرار می‌گیرد؛ چون با همکاری مشترک ایران و ترکیه ساخته شده. همه این عوامل در کشتی‌ای حضور دارند به کاپیتانی حسن فتحی، شخصی که سابقه طولانی در ساخت سریال‌های تاریخی دارد. خب روی کاغذ همه چیز مهیا است برای اینکه تماشاگر فیلم خوبی ببیند و از آن لذت ببرد؛ اما متأسفانه این‌گونه نیست و این کشتی به ساحل موفقیت نمی‌رسد.

خلاصه فیلم مست عشق؛ داستان شمس و مولانا

خلاصه فیلم مست عشق

قصه‌ی فیلم مست عشق برهه‌ای از زندگی مولانا و شمس تبریزی را به تصویر می‌کشد. زمانی که شمس به سراغ مولانا می‌آید و تمام باورهای او را به چالش می‌کشد و سپس وی متحول شده و از مقام و منزلت دنیوی دوری می‌کند و رو به درویشی و کنج عزلت نشینی می‌آورد. به عبارتی او از دانش به بینش معنوی دست پیدا می‌کند.

پس قرار است که ما شاهد تحول شخصیت‌ها در این فیلم باشیم؛ اما باید بگویم که مخاطب هیچ‌گونه تحولی در شخصیت‌های فیلم نمی‌بیند. مدت‌زمان فیلم مست عشق ۱۰۵ دقیقه است؛ اما باید گفت فیلم در این مدت به ما تحولی نشان نمی‌دهد؛ چون اساساً شخصیت دراماتیک سینمایی خلق نمی‌کند که بخواهد قوس شخصیتی وی را نشانمان بدهد.

پیشنهاد فیلم: معرفی ۲۰ شاهکار از بهترین فیلم‌ های اکشن جهان را در نشریه ایماژ ببینید.

موضوع فیلم مست عشق؛ بلاتکلیفی در شخصیت‌پردازی

موضوع فیلم مست عشق

سؤال اصلی این است که شخصیت‌محوری در فیلم کیست؟ مولانا؟ شمس یا اسکندر؟ فیلم تکلیفش با خودش معلوم نیست و خیلی سرسری و عجولانه از تمام اتفاقات قصه عبور می‌کند و همین امر هم باعث شده که ما یک‌لحظه مولانا را ببینیم، لحظه بعد شمس و بعد از آن اسکندر، فیلم از این پرسوناژ به آن پرسوناژ می‌پرد. دلش می‌خواهد همه چیز را نشان بدهد؛ اما هیچ‌چیزی را به تصویر نمی‌کشد.

وقتی فیلمی ژانر تاریخی و زندگینامه‌ای را انتخاب می‌کند رکن اولش این است که قهرمان فیلم را مشخص کند، پرورش دهد و به تکامل برساند و تحول ایشان را نشان دهد؛ ولی در مست عشق هیچ‌کدام از کاراکترها ساخته‌وپرداخته نمی‌شوند. کاراکتر مولانا با آمدن شمس قرار است که ازاین‌رو به آن رو شود، شمس خیلی یکهویی از راه می‌رسد و یقه‌ی وی را می‌گیرد، خیلی یکهویی آنان چهل روز را باهم می‌گذرانند و باز هم خیلی یکهو مولانا دچار تحول می‌شود و جالب اینجاست که یک‌دفعه هم شمس ما عاشق دختری به نام کیمیا می‌شود که معشوقه‌ی پسر مولانا است.

دقت داشته باشید بدون اینکه حتی ما ۵ دقیقه از این اتفاقات را ببینیم در فیلم رخ می‌دهد؛ یعنی مثلاً حتی یکبار فیلمساز به ما یک نمای دونفره از آشنایی شمس با کیمیا را نشان نمی‌دهد؛ ولی می‌گوید که این دو عاشق هم شده‌اند. آقای فیلمساز واقعاً داری با ما شوخی می‌کنی؟ توقع دارید که من مخاطب این عشق را، این تحول را باور کنم؟ اصلاً این شخصیت‌ها به کنار، برویم سراغ اسکندر که یک فرد نظامی و خشک و مغرور است.

این شخصیت که نود درصد دقایق فیلم با آن صورت جدی و یخ فقط به دنبال پیداکردن قاتل شمس است چه می‌شود که باورهای آرمانی خود را عوض می‌کند؟ شمس چه جملات جادویی ای بر زبان میاورد که وی تغییر عقیده می‌دهد؟ فیلم چیزی به ما نشان نمی‌دهد و ما هم نمی‌دانیم. این‌گونه که فیلم شمس را به تصویر می‌کشد بیشتر وی را شخصیتی جادوگر و ساحر مسلک نشانمان می‌دهد تا درویشی که به عشق خداوند رسیده باشد.

پیشنهاد مطالعه نقد فیلم: بررسی و نقد فیلم بی بدن را در نشریه ایماژ بخوانید.

تحلیل فیلم مست عشق؛ گیجی و شکست بزرگ

تحلیل فیلم مست عشق

فیلم با خودش گیج است. نمی‌داند که قرار است چه بگوید و به کجا برسد. مسیر رسیدن از نقطه الف به ب را بلد نیست و لقمه را می‌پیچاند. چرا این کار را می‌کند؟ چون فیلمنامه قوام لازم را ندارد، وقتی فیلمنامه خوب و پرملات نباشد، کارگردان ناچار است برای پوشاندن ضعف فیلمنامه دست به تمهیدات اضافی بزند.

برای مثال فیلم مدام در حال رفت‌وآمد به گذشته و حال است؛ اما استفاده از فلش‌بک نه‌تنها کمکی به فرم فیلم نکرده؛ بلکه تکنیکی است اضافی و باعث به‌هم‌ریختگی بیشتر فیلم شده است. واقعاً چه لزومی به این‌همه حرکت در زمان بود وقتی می‌شد حداکثر با یک فلاش‌بک به گذشته قصه فیلم را باحوصله و به‌صورت خطی روایت کرد. چه‌بسا مخاطب دچار سردرد و گیجی نمی‌شد و بهتر می‌توانست با فیلم ارتباط برقرار کند.

فیلم تدوین آشفته‌ای هم دارد، طول نماهای فیلم در بالاترین حد به ۲ ثانیه می‌رسد و فیلم مدام کات می‌زند به نماهای متفاوت و همین کات‌های پیاپی دلیلی می‌شود برآشفته شدن چشمان تماشاگر از دیدن فیلم.

در مورد بازی بازیگران فیلم هم می‌توان گفت که تیم بازیگری عملکرد متوسطی رو از خود به‌جای گذاشته. پیروزفر و شهاب حسینی علی‌رغم اینکه به نظر می‌رسد شخصیت‌های محوری هستند؛ اما حضور زیادی در دقایق فیلم ندارند و خیلی فرصت پیدا نمی‌کنند که توانایی خود در اجرای نقششان را نشان دهند، بقیه افراد نیز اجرای قابل‌قبولی دارند؛ ولی درخشان نیستند. به طور مثال ابراهیم چلیک کول که نقش اسکندر در فیلم را بر عهده دارد تنها بازیگری است که دقایق حضورش از باقی شخصیت‌ها در فیلم بیشتر است.

اسکندر به‌واسطه نقش‌آفرینی قابل‌قبول ابراهیم، مقدار بسیار کمی در مخاطب حس همدلی پدید می‌آورد؛ اما همان‌طور که اشاره کردم ضعف در شخصیت‌پردازی پتانسیل خوب کاراکترها و بازیگران را نابود کرده است. از جمله نکات مثبت فیلم را می‌توان در طراحی صحنه، لباس و گریم بازیگران اشاره کرد. لباس شخصیت‌ها زیبا طراحی شده است و گریمشان نیز قابل‌قبول است.

پیشنهاد فیلم: معرفی ۲۰ تا از بهترین فیلم های عاشقانه جهان را در نشریه ایماژ ببینید.

حرف آخر

در مجموع با فیلمی طرف هستیم که ناتوان است. ناتوان از ایجاد حس، قصه‌گویی، شخصیت پردازی، فضا و جغرافیا. فیلم نمیتواند از پتانسیل بالای خود استفاده کند، ویترین قشنگی برای خود تدارک دیده اما فقط ظاهر را حفظ کرده و در باطن حرفی برای گفتن ندارد. عجول است و خیلی کارت پستال گونه قصه‌ی خود را بیان می‌کند. فیلمی که می‌توانست با طمانینه بیشتر و در آرامش همراه با زمانی طولانیتر بسیار اثر بهتری از این چیزی که هست باشد. 

پیشنهاد مطالعه نقد فیلم: بررسی و نقد فیلم افعی تهران

سوالات متداول

داستان فیلم مست عشق چیست؟

فیلم مست عشق به کارگردانی حسن فتحی، داستان دیدار و رابطه عارف نامدار ایرانی، مولانا جلال‌الدین بلخی (با بازی پارسا پیروزفر) و شمس تبریزی (با بازی شهاب حسینی) را روایت می‌کند. این فیلم مقطعی از زندگی مولانا را به تصویر می‌کشد که تحت تاثیر تعالیم شمس، متحول شده و به یکی از بزرگترین شاعران و عرفای جهان تبدیل می‌شود.

بازیگران فیلم مست عشق چه کسانی هستند؟

در کنار پارسا پیروزفر و شهاب حسینی در نقش‌های اصلی، بازیگران دیگری همچون هانده ارچل، حسام منظور، فریبا نادری، میلاد نیک‌آبادی، و مهدی پاکدل نیز در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم مست عشق در چه تاریخی اکران شد؟

فیلم مست عشق در اردیبهشت ۱۴۰۳ در سینماهای ایران اکران شد.

آیا فیلم مست عشق به لحاظ تاریخی دقیق است؟

سازندگان فیلم “مست عشق” تلاش کرده‌اند تا روایتی داستانی و جذاب از زندگی مولانا و شمس ارائه دهند، با این حال، برخی از منتقدان معتقدند که فیلم در برخی از جزئیات تاریخی دقت کافی را نداشته است.

نظرات درباره مست عشق چیست؟

فیلم مست عشق نظرات متفاوتی را از سوی منتقدان دریافت کرده است. برخی از منتقدان از بازی‌ها، کارگردانی و جلوه‌های ویژه فیلم تمجید کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر فیلم را به دلیل ضعف در فیلمنامه و عدم دقت در جزئیات تاریخی نقد کرده‌اند.

آیا این فیلم ارزش دیدن دارد؟

مست عشق فیلمی پرهزینه و پرماجرا است که به یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ ایران می‌پردازد. اگر به آثار حماسی و تاریخی علاقه دارید، دیدن این فیلم می‌تواند برای شما جذاب باشد. با این حال، اگر به دنبال فیلمی با روایتی دقیق و بدون نقص هستید، شاید “مست عشق” انتخاب مناسبی برای شما نباشد.