نقد فیلم عصر جدید (Modern Times)؛ طعنهای به دنیای ماشینی
نقد فیلم عصر جدید (Modern Times) کار سختی است! در سال ۱۹۳۶، چارلی چاپلین در فیلم عصر جدید تصویری از آیندهای را به نمایش گذاشت که گویی از دنیای امروز ما الهام گرفته شده بود. ۸۵ سال بعد، شاهد تحقق آن پیشبینی هستیم: انسان در میان چرخدندههای نظام ماشینی گرفتار شده و هویت خود را از دست میدهد. داستان فیلم حول شخصیت ولگردی میچرخد که در دنیای صنعتی مدرن، طعم تلخ استثمار و بیگانگی را میچشد. او صبحها با لباسهای یکسان و چهرهای خسته راهی کارخانهای میشود که تنها هدف آن، تولید بیشتر به هر قیمتی است.
اما در پس این ظاهر ساده، چارلی چاپلین پیامی عمیق را به مخاطب منتقل میکند. او با ظرافت تمام، حرکات و رفتار شخصیتهای فیلم را طوری طراحی میکند که گویی هر سکانس، طعنهای تند به نظام سرمایهداری و پیامدهای مخرب آن بر انسان باشد. عصر جدید دعوتی است به تامل در مورد جایگاه انسان در دنیای مدرن و خطرات بیتوجهی به پیامدهای منفی پیشرفتهای تکنولوژی. طنز تلخ چاپلین، تلنگری به ذهن مخاطب میزند تا در چرخه بیامان تولید و مصرف غرق نشود و هویت انسانی خود را حفظ کند. برای درک کامل عمق این شاهکار سینمایی، باید به تکتک حرکات و جزئیات فیلم توجه کرد. در این صورت، میتوان به وضوح ظرافت طبع و نبوغ چارلی چاپلین را در به تصویر کشیدن معضلات دنیای مدرن و نقد نظام سرمایهداری مشاهده کرد.
داستان فیلم Modern Times چاپلین
عصر جدید چاپلین را در شخصیت ولگرد خود بهعنوان یک کارگر کارخانه در خط مونتاژ به تصویر میکشد. در آنجا، او مورد بی مهریهایی قرار میگیرد که توسط «دستگاه تغذیه» معیوب و یک خط مونتاژ شتابدهنده تغذیه میشود که در آن او مهرهها را با سرعت فزایندهای روی قطعات ماشینآلات پیچ میکند. او سرانجام دچار یک ناراحتی عصبی میشود و بیحال میشود، درون دستگاه گیر میکند و کارخانه را به هرجومرج میاندازد. وی را به بیمارستان اعزام میکنند. پس از بهبودی، کارگر کارخانه که اکنون بیکار شده بهاشتباه بهعنوان رهبر تظاهرات کمونیست دستگیر میشود و…
به سریالهای با موضوع ابرقهرمانی علاقه دارید؟ پس نقد سریال the boys را در نشریه ایماژ مطالعه کنید.
جدول مشخصات و اطلاعات فیلم Modern Times
در جدول زیر اطلاعات فیلم عصر جدید چاپلین مثل نمره imdb، متاکریتیک، راتن تومیتوز آمده است:
کارگردان | چارلی چاپلین |
بازیگران | چارلی چاپلین |
امتیاز | ۸.۵ |
امتیاز | 100 |
در ادامه به بررسی و نقد فیلم عصر جدید چاپلین خواهیم پرداخت پس همراه نشریه ایماژ باشید.
نقد فیلم Modern Times: طنز تلخ یا واقعیتی تکان دهنده؟
به عنوان نقد فیلم عصر جدید باید گفت چارلی با آن قامت کوتاه، کلاه لبه دار و کفشهای گشاد، تصویری آشنا از آدمی است که در هیچ چارچوبی نمیگنجد. او با نظم حاکم بر جامعه و هنجارهای خشک آن غریبه است. اما این غریبه وقتی پا به دنیای صنعتی میگذارد، طغیانش علیه نظم، ابعاد تازهای به خود میگیرد. در کارخانه، نوار نقاله با سرعتی دیوانهوار از میان کارگران عبور میکند و آنها بیوقفه پیچ و مهره سفت میکنند. چارلی هم در این میان مشغول به کار میشود، اما این نظم ماشینی دیری نمیپاید که بر او غلبه میکند. تیک عصبی او، که در اثر تکرار مداوم یک عمل شکل میگیرد، نمادی از تسلیم شدن روح انسان در برابر نظم بیرحم ماشین است.
این تیک عصبی، چارلی را حتی در بیرون از کارخانه نیز رها نمیکند. او دکمههای لباس یک زن را با پیچ و مهرههای کارخانه اشتباه میگیرد. گویی این کارخانه با نظم آهنین خود، روح او را نیز به تسخیر خود درآورده است. آیا حرکات چارلی را میتوان فقط به طنز و کمدی تقلیل داد؟ یا در پس این خندهها، حقیقتی تلخ نهفته است؟ شاید چارلی تصویری اغراقآمیز از کارگرانی باشد که در دنیای صنعتی، هویت و روح خود را به دست ماشینها میسپارند.
اینجاست که مرز بین طنز و واقعیت باریک میشود. خندههای تماشاگر از حرکات چارلی، ریشه در چه چیزی دارد؟ همذاتپنداری با او در برابر ظلمی که از سوی نظم حاکم متحمل میشود؟ یا تمسخر او به عنوان موجودی ضعیف و ناتوان در برابر قدرت مطلق؟ چه در حال خندیدن باشیم و چه در حال تامل، یک چیز مسلم است: چارلیِ چاپلین، آینهای تلخ و گزنده از دنیای صنعتی و تاثیری است که این دنیا بر روح و روان انسان میگذارد.
آیا فیلمهای چاپلین شما را جذب میکند؟ پس تحلیل و نقد فیلم روشنایی های شهر را از دست ندهید.
تحلیل فیلم Modern Times در عصر جدید، چارلی دیوانه میشود!
به عنوان تحلیل فیلم عصر جدید باید گفت در اوج نظم کارخانهای که با دقت ماشینی اداره میشود، چارلی، شخصیت اصلی فیلم، ناگهان قاطی میکند. این جنون او، ریشه در سرکوب و نظمی دارد که بر او تحمیل شده است. چارلی در حرکات دیوانهوارش، پرده از ظلم سیستم سرمایهداری برمیدارد. کارگران نگونبخت، مانند قطعات بیارزش ماشین، در چرخه کار غرق شدهاند. چارلی با زیرکی از اهرم نوار نقاله برای هدایت دوباره آنها به سمت کار استفاده میکند، گویی آنها عروسکهای خیمهشببازی در دستان او هستند. ظلم سیستم حتی در جزئیات به وضوح دیده میشود. دستگاهی برای غذا خوردن سریع کارگران ابداع شده تا ذرهای از زمان هدر نرود! عجله در حدی است که حتی فرصت دور کردن مگس از سر را هم ندارند.
اغراق، چاشنی طنز تلخ چاپلین است. او با بزرگنمایی ظلم، گویای پیامی عمیق است. در مقابل این عظمت بیرحمانه ماشینها، چارلی با حرکات موزون و معلق خود، بیگانگی عمیقش را از این دنیای ماشینی به تصویر میکشد. در سکانسی به یاد ماندنی، او خود را از قلابی آویزان میکند و با اشیاء و دستگاهها بازی میکند. گویی در تلاش است تا با تمسخر، پوچی این دنیای بیروح را عریان کند. پرسپکتیو قابها نیز گویای این تضاد است. عظمت ماشینها، چارلی را در سایه خود فرو میبرد و بر ضعفش تأکید میکند. گویی چارلی در جدالی نابرابر با غولهای آهنی است، جدالی که سرنوشت بشر در عصر جدید را رقم خواهد زد.
مطالعه بیشتر: نقد سریال زخم کاری ۳ را میتوانید در نشریه ایماژ بخوانید.
بررسی فیلم عصر جدید: طنز تلخ چارلی در دنیای دیوانه ماشینها
به عنوان نقد و بررسی فیلم عصر جدید باید گفت چاپلین در فیلم عصر جدید با ظرافت تمام، تاریکی دنیای مدرن را به تصویر میکشد. جایی که انسانها در میان انبوه ماشینها گم شدهاند و هر لحظه ممکن است قربانی بیرحمی این غولهای آهنی شوند. صحنه خفه شدن چارلی توسط دستگاه غذاخوری اتوماتیک، گویی هشدارِ آیندهای هولناک است. آیندهای که در آن، ماشینها از کنترل خارج شده و به جان بشریت میافتند. این کابوسِ چارلی، در دنیای واقعی نیز کمرنگ نیست. هوش مصنوعی که روزی برای رفاه انسانها طراحی شده بود، حالا تبدیل به تهدیدی جدی برای بشریت شده است. نمونه بارز آن، کامپیوتر هال در فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی است که علیه خالقان خود شورش میکند.
مطالعه بیشتر: شما میتوانید با بهترین فیلم های کمدی حال خوب کن را در نشریه ایماژ آشنا شوید.
اما چارلی فقط در دام ماشینها گرفتار نمیشود، بلکه قربانی بیعدالتیها و نابسامانیهای جامعه نیز هست. او پس از فرار از کارخانه، در گردابِ اتفاقات ناگوار گرفتار میشود. گویی جامعه مدرن با تمام ظلم و ستم خود، قصد دارد او را نابود کند. شاید بتوان بدشانسیهای چارلی را استعارهای از وضعیت طبقه کارگر در دوران رکود بزرگ دانست. در جامعهای که فساد بیداد میکند و اعتراضات کارگری به شدت سرکوب میشود، هرکسی میتواند به جرمی ناموجود متهم شود.
درست مثل کری گرانت در فیلم شمال از شمال غربی که قربانی توطئهای سیاسی میشود. در این میان، زندان به پناهگاهی برای چارلی تبدیل میشود. جایی که حداقل از گرسنگی و آوارگی در امان است. فیلم عصر جدید چارلی چاپلین، طنزی تلخ و گزنده است که به ما نشان میدهد دنیای مدرن به چه ورطهای کشیده شده است. دنیایی که در آن انسانها در سایه ی قدرت مخوف ماشینها، به حاشیه رانده شدهاند و هر روز بیشتر از دیروز طعم تلخ بیعدالتی را میچشند.
مطالعه بیشتر: تحلیل و نقد سریال خاندان اژدها
نظر منتقدان و نشریات بزرگ راجع به فیلم عصر جدید چاپلین
عصر جدید، شاهکار چارلی چاپلین، در زمان انتشار خود با تحسین منتقدان و تماشاگران روبرو شد و تا به امروز به عنوان یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما شناخته میشود. برخی از نظرات منتقدان برجسته و نشریات بزرگ در مورد این فیلم عبارتند از:
نیویورک تایمز: عصر جدید یک شاهکار کمدی است که قلب شما را لمس خواهد کرد. چاپلین در این فیلم نبوغی بینظیر به نمایش میگذارد.
هالیوود ریپورتر: عصر جدید یک فیلم ضروری برای تماشای هر عاشق سینما است. این فیلم طنز و تراژدی را به زیبایی در هم میآمیزد و تصویری قدرتمند از شرایط سخت زندگی در دوران رکود بزرگ ارائه میدهد.
گاردین: چاپلین در عصر جدید، یک کمدین نابغه و یک منتقد اجتماعی جسور است. این فیلم به اندازه که خندهدار است، تاملبرانگیز نیز هست.
ورایتی: عصر جدید یک فیلم کلاسیک بیبدیل است که پیام آن تا به امروز نیز relevant باقی مانده است.
علاوه بر این، عصر جدید در جوایز اسکار نیز مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه اسکار بهترین موسیقی متن را از آن خود کرد. در اینجا برخی از مضامین کلیدی که منتقدان در مورد عصر جدید برجسته کردهاند، آورده شده است:
نقد سرمایهداری و تأثیر آن بر زندگی انسانها: عصر جدید تصویری تاریک از شرایط سخت زندگی کارگران در دوران رکود بزرگ ارائه میدهد. این فیلم نشان میدهد که چگونه ماشینها جایگزین انسانها میشوند و افراد به صرفاً چرخدندهای در یک ماشین بزرگ تبدیل میشوند.
اهمیت عشق و امید: با وجود تاریکی و ناامیدی که در عصر جدید وجود دارد، فیلم پیامی از امید نیز ارائه میدهد. عشق بین چارلی و دختر گلفروش، منبع قدرتی است که به آنها کمک میکند تا در برابر سختیها تاب بیاورند.
قدرت طنز: چاپلین از طنز برای به تصویر کشیدن نابرابریهای اجتماعی و انتقاد از حرص و طمع ثروتمندان استفاده میکند. با این حال، طنز او هرگز تلخ یا ناامیدکننده نیست و همیشه بیننده را به خنده میاندازد.
در مجموع، عصر جدید فیلمی عمیق، تاثیرگذار و سرگرمکننده است که به موضوعات مهمی مانند فقر، نابرابری و امید میپردازد. این فیلم نه تنها یک شاهکار کمدی است، بلکه اثری هنری ماندگار است که پیام آن تا به امروز نیز relevant باقی مانده است.
همچنین اگر ژانر پلیسی را دوست دارید نقد فیلم گشت زنی را از دست ندهید.
پایانبندی
چارلی، پس از تحمل سختیهای زندان، تنها به یک چیز دلخوش است: یافتن دختری فقیر و رنجدیده مانند خود. دختری که برای زنده ماندن و سیر کردن شکم خود و خواهرانش، چارهای جز دزدیهای ریز ندارد. در این دنیای آشفته و بیرحم، مرگ پدر یا هر کس دیگری در اعتراضات، امری عادی و غیرقابل اجتناب است. اما سرنوشت، چارلی را به این دختر گره میزند و با هم به رویای آمریکایی حمله میکنند. رویایی که در دهه ۱۹۳۰ آمریکا رنگ و بویی از واقعیت ندارد و برای چارلی، تنها با پیدا کردن کار در یک آسمانخراش ممکن میشود. اما این خوشبختی دیری نمیپاید و چارلی از کار اخراج میشود. معشوقه او او را به پناهگاهی متروکه میبرد، جایی که شاید بتوانند طعم زندگی حداقلی را بچشند.
اما تمثیل بصری فرو رفتن صندلی چارلی در زمین حین غذا خوردن، گویای این است که این رویا هرگز به آرامش واقعی تبدیل نخواهد شد. چارلی در میان شغلهای مختلف، تنها زمانی احساس تعلق به جامعه میکند که به کاری مشغول میشود که در دنیای واقعی هم انجام میدهد: آواز خواندن، رقصیدن، داستانسرایی و خنداندن مردم. اما سایه پلیس همواره بر سر آنها سنگینی میکند. در این جامعه بحرانزده، چارلی و معشوقهاش هرگز طعم آرامش را نخواهند چشید. به همین دلیل، شاید بهترین چشمانداز آینده آنها، جاده بیانتهای فیلم باشد که هیچکس نمیداند به کجا ختم میشود. جادهای که تا به امروز، انعکاسدهنده مسیر زندگی بسیاری از انسانهاست.
دیدگاه
۲ دیدگاه
بازم یه شاهکار دیگه از آقام چاپلین.
خیلی بیشتر از این حرفا باید در مورد چاپلین و فیلم هاش صحبت بشه.
نظر بدهید