برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نقد فیلم در جبهه غرب خبری نیست (All Quiet on the Western Front 2023)

قرار است به سراغ نقد فیلم در جبهه غرب خبری نیست (All Quiet on the Western Front 2023) برویم. یک قرن پس از انتشار رمان ضد جنگ اریش ماریا رمارک، در جبهه غرب خبری نیست بار دیگر با اقتباسی جدید بر پرده سینماها می‌درخشد. ادوارد برگر، کارگردان این اثر، با ظرافت و دقت، فاجعه جنگ جهانی اول را از نگاه پل، سرباز جوان آلمانی، به تصویر می‌کشد و تماشاگر را به سفری پرفراز و نشیب در دل سنگرها و میدان‌های نبرد می‌برد.

این فیلم که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفته و به عنوان یکی از مدعیان اصلی جوایز اسکار در سال ۲۰۲۴ شناخته می‌شود. اما چه چیزی در جبهه غرب خبری نیست را از دیگر فیلم‌های جنگی متمایز می‌کند؟ در تحلیل فیلم در جبهه غرب خبری نیست، به بررسی عواملی می‌پردازیم که این فیلم را به اثری ماندگار و تاثیرگذار تبدیل کرده‌اند. از بازی‌های درخشان بازیگران گرفته تا کارگردانی بی‌نقص برگر و فضاسازی نفس‌گیر، همه چیز در این فیلم دست به دست هم داده تا تصویری واقعی و ملموس از وحشت و پوچی جنگ ارائه دهد. اگر به دنبال فیلمی هستید که دیدگاه شما را نسبت به جنگ تغییر دهد و عمق فاجعه انسانی آن را به شما نشان دهد، در جبهه غرب خبری نیست انتخابی بی‌نظیر خواهد بود.

جدول امتیازات فیلم در جبهه غرب خبری نیست 

جدول امتیازات فیلم در جبهه غرب خبری نیست 

در جدول زیر می‌‌توانید اطلاعات فیلم در جبهه غرب خبری نیست ۲۰۲۳ مثل امتیاز IMDb فیلم در جبهه غرب خبری نیست، امتیاز راتن تومیتوز (rottentomatoes) فیلم در جبهه غرب خبری نیست و همچنین امتیاز متاکریتیک (metacritic) فیلم در جبهه غرب خبری نیست را مشاهده کنید:

کارگردان   ادوارد برگر
بازیگران دانیل برول، آلبرشت شوخ، سباستین هالک
سال انتشار ۲۰۲۲
امتیاز IMDb 7.8
امتیاز rottentomatoes 98
امتیاز metacritic 76

در جبهه غرب خبری نیست نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و در ۲۸ اکتبر در نتفلیکس پخش شد. این فیلم نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد، و لحن و وفاداری آن به پیام ضدجنگ به صورت گسترده مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت.

این فیلم ۱۴ نامزدی پیشرو را در هفتاد و ششمین جوایز فیلم آکادمی بریتانیا (برنده ۷ مورد، از جمله بهترین فیلم) و نه نامزدی در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار را دریافت کرد که برنده ۴ مورد از جمله بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین فیلم‌برداری، بهترین موسیقی فیلم و بهترین طراحی صحنه شد، که آنرا به چهارمین فیلم غیر انگلیسی‌زبان، پس از فانی و الکساندر (۱۹۸۲)، ببر خیزان، اژدهای پنهان (۲۰۰۰) و انگل (۲۰۱۹) تبدیل می‌کند که به این موفقیت دست یافته‌است.

بیشتر بخوانید: بررسی و نقد سریال افعی تهران

خلاصه داستان فیلم در جبهه غرب خبری نیست

خلاصه داستان فیلم در جبهه غرب خبری نیست

در جبهه غرب خبری نیست فیلم حماسی ضد جنگ آلمانی محصول ۲۰۲۲ است، که بر اساس رمانی به همین نام اثر اریش ماریا رمارک از سال ۱۹۲۹ ساخته شده‌است. کارگردانی این فیلم به عهده ادوارد برگر بوده و در آن بازیگرانی همچون دانیل برول، آلبرشت شوخ، سباستین هولک، فلیکس کامرر، آرون هیلمر، ادین حسنوویچ و دیوید اشتریسو ایفای نقش بازی کرده‌اند. در کنار این نوع فیلم‌ها و سریال‌ها، اگر به ژانر وحشت و کمدی سیاه علاقه دارید، نقد فیلم روانی آمریکایی را بخوانید.

داستان فیلم در طول جنگ جهانی اول اتفاق می‌افتد و زندگی یک سرباز جوان آلمانی ایده‌آلیست به نام «پائول بویمر» را روایت می‌کند. بویمر پس از ثبت نام در ارتش آلمان با دوستانش، خود را در معرض واقعیت‌های جنگ می‌بیند و امیدهای اولیه او برای تبدیل‌شدن به یک قهرمان، در تلاش برای زنده‌ماندن از جنگ از بین می‌رود. این فیلم یک خط داستانی موازی را اضافه کرده‌است که در کتاب یافت نمی‌شود، که به دنبال مذاکرات آتش‌بس یازدهم نوامبر برای پایان‌دادن به روند جنگ است و…

بیشتر بخوانید: بررسی و نقد فیلم The Dark Night

نقد فیلم در جبهه غرب خبری نیست از نظر شخصیت‌­پردازی

بررسی  و نقد فیلم در جبهه غرب خبری نیست از نظر شخصیت‌­پردازی

فیلم از شخصیت‌پردازی غیر مستقیم بهره گرفته است. در واقع توصیف شخصیت از کنش‌ها و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرد مشخص خواهد شد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. کنش در واقع در برگیرنده انگیزه و نیت قهرمان است که تا حدودی بیانگر میزان شجاعت او در زمان قرار گرفتن در موقعیت‌های خاص است. آن چیزی که باعث می‌شود تا انگیزه به مرحله عمل برسد در واقع همان نیت و میزان مشتاق بودن قهرمان است. در این فیلم شخصیت اصلی با قرارگرفتن در موقعیت‌های مختلف جنگی کنش‌هایی آمیخته با شجاعت دارد؛ در نتیجه شخصیتی شجاع و مصمم را به نمایش می گذارد.

از آنجایی که قرار نیست در فیلم تعلیقی در دیالوگ‌ها اتفاق بیفتد و همچنین به این خاطر که فیلم برگرفته از یک رویداد تاریخی است و تا حدودی اتفاقات و رویدادهای آن برای مخاطب به دلیل درج در تاریخ هویدا است گفتار، رمزآلود و آغشته به کنایه یا استعاره نیست. از این رو دیالوگ‌ها بسیار صریح و روشن بیان می‌شوند.

به طور مثال در دیالوگ‌ها می‌توان احساس یأس و ناامیدی، دلسردی، دلهره و اضطراب، میزان خشونت و نفرت و… را احساس کرد. در واقع فیلمساز و فیلمنامه‌نویس در دیالوگ‌ها اصراری بر پنهان ماندن قضیه ندارند و همین عامل باعث می‌شود تا با دیالوگ‌های واضح و سر راست روبه رو باشیم.

موقعیت داستان و مکان فیلم اروپای جنگ زده‌ای است که درگیر جنگ جهانی اول است. خطر و ناامنی به خوبی در بافت جغرافیایی محیط پراکنده شده است و این هشدار را می‌دهد که هر لحظه قهرمان احتمال دارد با ناآرامی‌ها و خشونت‌هایی گلاویز شود. در واقع یکی از مهمترین مولفه‌هایی که در فیلم‌های ژانر ضد جنگ وجود دارد همین فضا‌سازی در موقعیت مکانی است که قهرمان در آن حضور دارد. فضا‌سازی باعث می‌شود تا قهرمان متناسب با بافت جغرافیایی که در آن باغ دارد کنش‌ها و دیالوگ‌های خود را برای مخاطب واقع پذیرانه‌تر بیان کند.

بیشتر بخوانید: اگر به فیلم‌های ترسناک علاقه‌مند هستید، مقاله ترسناک ترین فیلم جهان که کشته داده را از دست ندهید.

بررسی فیلم در جبهه غرب خبری نیست از نظر ساختار سفر قهرمان

بررسی فیلم در جبهه غرب خبری نیست

شجاعت و انگیزه‌ای که قهرمان در طول داستان حتی در شرایط بسیار سخت از خود نشان می‌دهد باعث می‌شود تا او را به عنوان قهرمان راغب به شمار آوریم. در واقع هر چند که قهرمان به صورت ناخواسته در چنین موقعیت‌های حساسی قرار می‌گیرد و از نظر درونی و خودخواسته مایل به ادامه خشونت نیست اما در طول نبرد مجبور است تا این انگیزه و شجاعت را داشته باشد و به عنوان قهرمان راغب به ادامه ماجرا تا پایان نبرد باشد.

ویژگی‌های قهرمان

قهرمان دارای اراده است به این معنی که کسی او را مجبور نکرد تا وارد میدان جنگ شود و او با خواسته خود تصمیم می‌گیرد تابه هدف و آرزویش که همراهی با گروه دوستان برای رفتن به جنگ است، دست پیدا کند. دستیابی به هدف (رفتن به جنگ) اگرچه ممکن است با دشواری‌هایی برای او همراه باشد؛ به طور مثال این که خانواده خود را از چنین موضوعی باخبر کند- که البته تصمیم می‌گیرد چنین عملی نداشته باشد- نشان می‌دهد که قهرمان استقلال کافی برای تصمیم‌گیری دارد. از سوی دیگر با پیشرفت داستان و قرارگیری قهرمان در موقعیت جنگی متوجه خواهیم شد که او از این تصمیم پشیمان است اما تصمیم بمی‌گیرد حالا که در چنین موقعیتی قرار گرفته است تا پایان ادامه دهد. در واقع حتی زمانی که تصمیم به پایان آتش‌بس گرفته می‌شود، فرمانده از قهرمان و سایر رزمندگان می‌خواهد که باز به محیط جنگی برگردند و تا لحظه آخر هم مقاومت آلمان‌ها را به جبهه متفقین نشان دهند؛ هرچند که از ادامه راه مایوس است اما باز تصمیم می‌گیرد که به میدان برگردد.

کارکرد دراماتیک

رشد: هدف قهرمان در طول داستان دستخوش تغییراتی می‌شود. او در پرده اول و دوم تمام تلاش را برای مبارزه و جانفشانی برای پیروزی آلمان‌ها می‌کند اما در پرده سوم دیگر نسبت به جنگ و پیامدهای آن اهمیتی قایل نیست. در واقع قهرمان به این باور می‌رسد که از دست دادن جان هم گروهی‌های خویش آنقدر تاسف‌بار است که حتی اگر آلمان‌ها هم پیروز جنگ شوند باز نمی‌تواند بهایی برای خون‌های ریخته شده و خشونت افسار گسیخته‌ای باشد که سرباز‌ها در طول جنگ با آن دست به گریبان شده‌اند.

۱.همذات پنداری مخاطب

از نیمه نخست فیلم و همزمان با شروع درگیری‌ها به دلیل بحرانی بودن شرایط، سرباز‌ها و موقعیتی که جنگ ایجاد می‌کند، قهرمان حس همزاد پنداری مخاطب را بر می‌انگیزاند. در واقع مهمترین محرّک ‌هایی که باعث برانگیختن این روحیه می‌شود، موقعیت جنگی، فقدان از دست دادن هم تیمی‌ها و خشونتی است که در فضای فیلم وجود دارد.

۲.رشد

قهرمان در طول داستان رشد می‌کند و متناسب با موقعیت‌هایی که در آن قرار دارد متحول می‌شود. این متحول شدن را می‌توان در ابتدای فیلم برای مشتاق بودن او جهت رفتن به جنگ و در انتهای فیلم با از دست دادن اشتیاق و سرخوردگی حاصل از جنگ در روحیه قهرمان مشاهده کرد. صرف نظر از این که قهرمان در طول مسیر با چه حوادثی دست به گریبان شده؛ اما او به لحاظ فکری به مرتبه‌ای از رشد دست یافته که هم در روحیات و بعد درونی قهرمان و هم در جسم و بعد بیرونی او قابل مشاهده است.

۳.کنش

همان‌طور که در بخش شخصیت‌پردازی غیر مستقیم به آن پرداخته شد؛ کنش شخصیت هم متناسب با موقعیت جغرافیایی که در آن وجود دارد متفاوت است. کنش‌های دراماتیک، کنش‌های ملودراماتیک، کنش‌های جنگی و… همگی بخشی از فعالیت‌های قهرمان در طول داستان را نشان می‌دهند که متناسب با موقعیتی که در آن قرار گرفته؛ دچار تغییر و تحول می‌شود.

۴. ایثار

ایثار قهرمان زمانی در طول فیلمنامه رویت می‌شود که او بتواند برای یک عقیده یا گروه از چیز ارزشمند‌ی چشم بپوشد. در این فیلم قهرمان به دلیل اعتقاد و علاقه قلبی که به هم‌گروهان و کشور خود آلمان دارد از جان خود چشم می‌پوشد و صرف نظر می‌کند. در واقع در بیشتر فیلم‌های ژانر جنگ ایثار کردن جان قهرمان یا هم‌تیمی‌ها نمود عینی پیدا می‌کند.

۵. روبه‌رو شدن با مرگ

قهرمان برای رسیدن به هدف و منظور خود با وجود اطلاع از ناامنی منطقه، خطرات و همه سختی‌ها را به جان می‌خرد تا به هدف بالایی که برای آلمان در نظر دارد دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اگر به مطالعه نقد فیلم های برتر جهان علاقه‌مند هستید، مقاله بهترین فیلم‌ های اکشن جهان را از دست ندهید.

تحلیل فیلم در جبهه غرب خبری نیست از نظر ساختار سه‌پرده‌ای سید فیلد

تحلیل فیلم در جبهه غرب خبری نیست از نظر ساختار سه‌پرده‌ای سید فیلد

طبق ساختار سه‌پرده‌ای که سید فیلد بیان می‌کند، در جبهه غرب خبری نیست هم درست طبق همین الگو در پرده اول اطلاعات کلی به مخاطب ارائه می‌کند. در واقع سه عنصر اصلی چیستی داستان، معرفی شخصیت اصلی و موقعیت دراماتیک برای مخاطب در این فیلم لحاظ شده و به خوبی آشکار می‌گردد.

شخصیت اصلی داستان: فیلم از همان ابتدا با دیالوگ‌ها و موقعیت‌های مختلفی آشکار می‌شود که شخصیت را در لحظه‌های خاص به مخاطب معرفی می‌کند در واقع تمامی احساسات شخصیت در سی دقیقه ابتدایی فیلم نامه به مخاطب عرضه می‌شود و او می‌داند که شخصیت اصلی یا همان قهرمان داستان دارای چه مشخصه‌های دراماتیک است.

قصه نمایشی: در ده دقیقه اول فیلم، با رد و بدل شدن دیالوگ‌هایی که بین شخصیت اصلی و سایر شخصیت‌ها انجام می‌شود قهرمان برای رفتن به جبهه آمادگی‌های لازم را کسب می‌کند و صحنه پردازی به گونه‌ای است که حتی مخاطبانی که آشنایی چندانی با اصول ژانر ندارند می‌فهمند که قرار است با چه قصه نمایشی روبرو باشند و قرار است داستان به چه سمت و سویی گرایش پیدا کند.

موقعیت دراماتیک: رفتن قهرمان به منطقه مرزی و تلاش برای عبور از لشکر دشمنان و مرزهای به تصرف درآمده بیانگر موقعیت ناامن و خطرناکی است که بار اصلی در فیلم را به دوش می‌کشد. در واقع تنش حاصل شده از موقعت گردان جنگ زده در فیلم خود یک بار دراماتیک دارد که هر شخصیتی که در آن قرار بگیرد می‌تواند به این موقعیت حساس کمک کند.

در پرده دوم (رویارویی)، داستان از روندی که در پرده اول داشت به صورت قابل توجهی فاصله می‌گیرد و به دلیل اضافه شدن داستان‌های فرعی و شخصیت‌های مختلف در طول داستان سعی می‌کند تا خط روایت اصلی خود را کمی غنا ببخشد. از این رو با نزدیک شدن به پرده سوم که در واقع یک جمع‌بندی منسجم و دقیق برای نشان دادن موقعیت قهرمان در طول فیلم است متوجه می‌شویم که با یک داستان با ساختار کلاسیک اما کاملاً منسجم و یکدست روبرو هستیم که در آن قهرمان رفتارهای خود را متناسب با موقعیت‌های مختلف رشد می‌دهد و در نتیجه فضا و موقعیت داستان‌ها در پرده سوم مخاطب را به یک پدیدارشناسی درست از موقعیت جنگی می‌رساند.

نظر منتقدان درباره فیلم در جبهه غرب خبری نیست

نظر منتقدان درباره فیلم در جبهه غرب خبری نیست

فیلم در جبهه غرب خبری نیست مورد تحسین گسترده منتقدان قرار گرفته است و بسیاری از آنها آن را یکی از بهترین فیلم‌های ضد جنگ ساخته شده در سال‌های اخیر می‌دانند. در اینجا خلاصه‌ای از نظرات برخی از منتقدان و نشریات معتبر سینمایی خارجی آمده است:

ورایتی: “یک شاهکار ضد جنگ که با قدرت و ظرافت تمام ساخته شده است.”

هالیوود ریپورتر: “فیلمی تکان‌دهنده و ضروری که پیام ضد جنگ قدرتمندی را ارائه می‌دهد.”

گاردین: “یک فیلم جنگی بی‌رحمانه و واقع‌گرایانه که تا مدت‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند.”

اسکرین دیلی: “یک اقتباس وفادار و قدرتمند از رمان کلاسیک اریش ماریا رمارک.”

تایم اوت: “یکی از بهترین فیلم‌های سال. فیلمی که باید دید.”

برخی از نکات برجسته نظرات منتقدان:

  • کارگردانی بی‌نظیر ادوارد برگر: منتقدان کارگردانی برگر را ستوده‌اند و آن را دقیق، ظریف و تأثیرگذار دانسته‌اند.
  • بازی‌های درخشان بازیگران: بازی بازیگران فیلم، به ویژه فلیکس کامرر در نقش پل، مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است.
  • فضاسازی نفس‌گیر: منتقدان از فضاسازی واقع‌گرایانه و نفس‌گیر فیلم که تماشاگر را به دل جنگ جهانی اول می‌برد، تمجید کرده‌اند.
  • پیام ضد جنگ قدرتمند: منتقدان پیام ضد جنگ قدرتمند فیلم را ستوده‌اند و آن را اثری ضروری در دنیای امروز دانسته‌اند.

در مجموع، فیلم در جبهه غرب خبری نیست اثری تحسین‌شده و قدرتمند است که نظر منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کرده است. اگر به دنبال فیلمی هستید که دیدگاه شما را نسبت به جنگ تغییر دهد و عمق فاجعه انسانی آن را به شما نشان دهد، این فیلم انتخابی بی‌نظیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: با بهترین سریال های خارجی جهان در نشریه ایماژ آشنا شوید.

جمع­‌بندی

در مجموع فیلم در جبهه غرب خبری نیست توانسته به خوبی شخصیت منحصر به فردی را از یک جوان در موقعیت جنگی به تصویر بکشد و با قرار دادن قهرمان در موقعیت‌های مختلف جلوه‌ای از صفات او را به نمایش بگذارد. به طور مثال طرز توأمان شجاعت قهرمان و بی‌باکی‌اش برای مقابله با خطرات سفر باعث شده تا او را به عنوان یک فرد آسیب‌پذیر در عین حال پیش رو در نظر بگیریم. اینکه فیلم داستان دارای داستان فرعی نیست خود باعث شده تا موقعیت داستانی منسجم‌تر باشد و شخصیت‌های مکمل داستان به کمک شخصیت اصلی بیاید و تصویرسازی دقیقی از یک موقعیت جنگی به شدت حساس در دل تاریخ ثبت شود.

علاوه بر این مهم‌ترین نکته‌ای که در این فیلم روایت شده این است که این بار راویان جنگ جهانی اول از طرف خود آلمانی‌ها هستند و سعی شده تا بدون مبالغه‌گویی در برابر تصورات ایدئولوژیک، یک حماسه حقیقی از جنگ به تصویر کشیده شود که کمی با واقعیت متناسب‌تر باشد.

سوالات متداول

آیا فیلم در جبهه غرب خبری نیست بازسازی فیلمی با همین نام محصول ۱۹۳۰ است؟

خیر، فیلم جدید اقتباسی جدید از رمان اریش ماریا رمارک با همین نام است. اگرچه برخی از عناصر داستان مشابه فیلم ۱۹۳۰ هستند، اما فیلم جدید رویکردی تازه و مدرن به این داستان کلاسیک دارد.

چه چیزی فیلم در جبهه غرب خبری نیست را از دیگر فیلم‌های جنگی متمایز می‌کند؟

این فیلم به جای تمرکز بر روی قهرمان‌بازی و حماسه‌های جنگی، بر روی واقعیت‌های وحشتناک و غیرانسانی جنگ تمرکز دارد. فیلم تصویری بی‌رحمانه و تکان‌دهنده از خشونت، ویرانی و پوچی جنگ ارائه می‌دهد و پیام ضد جنگ قدرتمندی را به مخاطب القا می‌کند.

بازیگران فیلم در جبهه غرب خبری نیست چه کسانی هستند؟

در این فیلم بازیگران آلمانی including Felix Kammerer, Albrecht Schuch, Moritz Klaus، Daniel Brühl و Edin Hasanovic به ایفای نقش می‌پردازند.

کارگردان فیلم در جبهه غرب خبری نیست کیست؟

ادوارد برگر، کارگردان آلمانی، کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد. او پیش از این فیلم‌هایی مانند “بئاتریس اتو” و “خداحافظی با مریم” را کارگردانی کرده است.

فیلم در جبهه غرب خبری نیست چه جوایزی را کسب کرده است؟

این فیلم تاکنون جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم بAFTA و جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان در گلدن گلوب را کسب کرده است. همچنین این فیلم یکی از مدعیان اصلی جوایز اسکار در سال ۲۰۲۴ است.